cover

From a Window to a Wall

Noa Babayof

CD (2008) - Anova Music

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

[capsule review in English available]

Genre:
Rock

Stiler:
Folk / Frifolk / Psykedelia / Akustisk / Eksperimentell / Singer/songwriter

Spor:
Prelude
A Song for Me
Indian Queen
Marching Band
Loving You
One Song
At Your Death
Cotton Strings
Midtown Fair
This Years Parade
Before Sleep
Them That Are Writing These Songs

Referanser:
Joni Mitchell
Nico
Vashti Bunyan
Josephine Foster
Sharron Kraus
Orion Rigel Dommisse

Vis flere data

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Fredsduen

Noa Babayof padler menneskeheten over rennende elver av blod på vei til dødsriket.

Gjennom den politisk opprettede staten Israel renner en rød elv av blod. Ikke ulikt den elven som i sin tid rant ustanselig gjennom Teben under Kong Ødipus' virke, i sagnet om kongen som drepte sin far og tok moren til brud. Sagnet om et giftemål som krevde en mengde menneskeliv i kraft av en notorisk stahet fra begge parter. Komplikasjonene som Israel har gjennomgått i tiden etter sin opprettelse er for de fleste kjent gjennom media: hvor ord som tortur og terror er mer vanlig enn omsorg og kjærlighet. Giftemålet som skulle forene jødene med sitt lovede land har hatt mange stygge utfall gjennom historien, og dette er ikke en tekst som skal ta stilling i konflikten - men det er viktig å nevne som bakenforliggende ramme for denne platen.

From a Window to a Wall er ingen politisk stemme i krigen mellom Israel og Palestina, den nevner ikke striden i klartekst med et eneste ord. Allikevel er det politiske kaoset som omfavner landet med på å legge en klaustrofobisk og pessimistisk ramme for menneskeskjebnene som utfoldes på platen; enten de er i livet eller om de bare er levende som minner i forfatterens hode. Men det er først og fremst håpet om en annen fremtid som driver platen fremover.

Noa Babayof er en israelsk folkartist som har vokst ut av ruinene i dette landet, og hun har sett okkupasjonsmakter seire og tape, militære ledere triumfere og myrdes, noen ganger på avstand, andre ganger direkte. Det er herfra hun skriver sine brev om døden, svøpt i et håp om å få tilbake troen på livet. Men som tittelen indikerer kan dette lett tolkes som hennes resignasjon; hvor hun kapitulerer side om side ved sine tapte brødre og søstere, og trekker ned sorte rullgardiner over sin fremtid og sitt persongalleri. Her pirkes det ikke i sårene, de er allerede vid åpne:

Spent too much time beeing afraid. I used to stare. I used to wait
Marching Band

Besøk hos den musikalske sjamanen

Fra å være gitarklimprende visesanger i hjemlandet, drevet av en stemme på randen til depresjonens avgrunn, har Babayof tatt med sine sanger til USA, og nyinnspilt dem hos den amerikanske folkguruen Greg Weeks [kjent fra bl.a Espers, red.anm.]. Hjemme hos Weeks-familien fødes Babayofs låter på ny, og utfolder seg som små folk-fugler. Den musikalske rammen er lik psych-folk miljøet i USA på 60-70 tallet, slik vi har sett det revitalisert av mange de siste årene. Weeks er en sentral person i dette miljøet og en musikalsk trollmann på sitt felt. Han er en melodiøs sjaman når det gjelder å finne passende produksjon til tekstene. Hans drahjelp til lignende artister som Orion Rigel Domisse og Marissa Nadler har resultert i noen nydelige folk-perler, og med From a Window to a Wall har han fått atter en god artist på merittlisten.

Platen er i stor grad krydret av elementer som Weeks har brukt tidligere, både hos de overnevnte artister og med Espers. Her serveres de dypeste celloer og kontrabasser i kontrast med svevende og entusiastiske strykere. Fløyter, gitarer og harper avveksler hverandre under innspillingen og man får følelsen av å lytte til en gjenglemt hippiefamilie som gjør sitt ytterste for å fremdeles leve i takt med jordens elementer.

Intet instrument er allikevel tydeligere enn Noa Babayofs stemme. Her dobles og triples den i takt med produksjonen, vokalen fordeles jevnt i begge ører, atskilles også i blant fra høyre mot venstre som i en musikalsk dialektikk for å fremheve tekstenes poetiske kvaliteter.

Det innestengte håpet om fred

Det er tekstene som gjør From a Window to a Wall til det lille ekstra, og det er tanken på konteksten de blir skrevet i som gjør de autentiske. For der andre folk-artister ofte gjør sitt beste for å nullstille seg med døden, og bli ett med depresjonen, så er Babayofs depressive tilstedeværelse så naturlig at det føles som postkort fra dødens rike. Det gjør at det politiske kaoset kommer nærmere, sårene blir dypere og dommedagsprofetiene mer overbevisende:

And I'm taping my confusion,
and writing on the walls.
I'm painting my illusion
So I won't have to need you, need you
time after time

One Song

Det er vanskelig å ikke la seg fortrylle av From a Window to a Wall, der den svever som en hvit fredsdue mellom de krigførende militante motstanderne. Den er et åpent brev fra innsiden av murene, fra de innerste okkupasjonsblokkadene som sperrer det menneskelige håpet inne, og troen på det gode i mennesket ute.

Den vil på ingen måte kunne stanse den rennende blodelven, eller gi lytteren en innsikt i hvorfor den startet å gjøre det i det hele tatt, men den kan virke som et dokumenterende bevis på at uansett hvor vanskelig din norske hverdag måtte se ut, finnes det andre som har det verre.

But wonderful things will come your way
flowers like you've dreamed will grow in your hair.
And your bitter tears will have honey flowing in between
You'll stay like we played.
My Indian Queen


Indian Queen

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Jason Molina - Let Me Go, Let Me Go, Let Me Go

(Secretly Canadian)

Med sin andre soloplate graver Jason Molina dypt ned i sin egen sjel - og ryster lytterens egen. En fantastisk plate.

Flere:

Robert Normann - The Definitive Collection 1938-41, Vol.1
Kråkesølv - Trådnøsting