Nevermore
In Flames
Children of Bodom

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Slagkraftig galskap

Kraftkarer fra Kristiansand leverer to hardtslående og lovende låter på sin første demo.

Rules of Engagement er et ganske splitter nytt band med base i Kristiansand, og består av fem unge menn i alderen 17 til 27 år. Som band har de bare holdt sammen siden februar i år, men etter deres første demo å dømme er det tydelig at kara har holdt på en stund, om enn med andre prosjekter. Selv kaller de musikken sin melodiøs metal, og er inspirert av band som for eksempel Nevermore, Anathema, In Flames og Iron Maiden.

Selv om bandets førstefødte ikke byr på mer enn to låter synes jeg de gir oss en bra pekepinn på hva det hele går ut på. Personlig synes jeg det er veldig mye In Flames i materialet til Rules of Engagement, men uten den hysteriske aggresjonen som svenskene mer eller mindre har overdrevet på de siste utgivelsene. Likevel er det blytungt så det holder, og åpningskuttet Forgotten blir dermed demoens tungvekter. Her og der minner vokalisten litt om King Diamond, men uten at det låter like... tja, sprøtt?

Lyden på de to låtene er helt grei, men domineres litt vel mye av trommene. Gitarene burde kanskje vært litt mer frampå, men siden dette i utgangspunktet bare er en demo lar vi være å pirke altfor mye på lyden. Hele greia ble spilt inn i løpet av fire dager, så allverdens tid har de da heller ikke hatt.

Saved By Insanity er demoens tittelspor, og er et noe roligere innslag enn det Forgotten var. Jeg synes ikke kara lykkes helt med denne låta, og innledningsvis synes jeg nesten leadgitaren låter litt fælt. Mer enn godkjent til tross, den melodilinja unge Hr. Evensen fremfører mener jeg glatt kunne vært byttet ut med en bedre en. Likevel, etter hvert bygger det seg litt opp, og vi får et ganske typisk allsangrefreng som sammen med et glimrende midtparti får tankene vekk fra de tidligere nevnte åpningssekundene. Etter drøye fire minutter dabber det hele av et øyeblikk med et klassisk Maiden-lignende stykke som like gjerne kunne vært signert Murray/Harris. Skal man sammenligne ville jeg sagt det låter noe likt introen på låta Brave New World (2000) fra skiva med samme navn.

Etter ti minutter er det altså slutt, og en får følelsen av at to låter egentlig er alt for lite. Etter sigende kommer det sannsynligvis nye saker fra bandet til sommeren, noe som i hvert fall jeg synes blir altfor lenge å vente...

Send i det minste en EP neste gang, dudes!