Wowee Zowee - Pavement (1995)
Brighten the Corners - Pavement (1997)
Terror Twilight - Pavement (1999)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

StereooeretS

Forbilledlig utgivelse, fortreffelig band. Dobbel DVD med alle bandets videoer, dokumentar og to konserter. Og litt ekstra.

Som et av 90-tallets aller beste rockband fortjener slackerikonene Pavement en skikkelig gjennomgang når deres karriere skal dokumenteres i filmformat. Med Slow Century har Domino utført jobben aldeles fortreffelig etter mitt skjønn, og denne doble utgivelsen inneholder nok stoff til å glede de aller fleste av bandets mange trofaste venner - og huke inn noen nye fans: Her er en lengre dokumentarfilm, komplett videografi og to hele konserter, samt litt skjult ekstrastoff (ok, for å spare dere: velg plate 1, dokumentar, main menu og press venstre for å markere P'en i Pavement. Litt av et styr for et par konsertopptak, men vi får blant annet godbiter som Malkmus' "håndjernstale" ved bruddet i 1999 og en spontan fremføring av låten REM gjemt bak denne bokstaven).

Lance Bangs heter mannen som står bak både regien av filmen Slow Century og flere av Pavements musikkvideoer. Selv om han ikke er noen Scorsese så har han gjort grundig nok arbeid med sin kronologiske dokumentasjon. Vi guides ubesværet gjennom Pavements tiårige historie fra oppstarten i Stockton med gitaristene Stephen Malkmus og Scott Kannberg i hovedrollen. Samarbeidet med den erfarne punktrommisen Gary Young satte fart i karrieren og de begynte å gi ut singler på tampen av 80-tallet som stort sett bare entusiaster som Thurston Moore viste særlig interesse for. Sonic Youth-vokalisten kjøpte selvsagt deres aller første sju-tommer, og kommenterer innholdet som "unlistenable, and therefore interesting". Da Gary Young forlot/ble sparket ut av Pavement mistet de noe av sin primale aggressjon, slik vi kan se i tidlige opptak. Med Steve West inn bak trommene fikk de til gjengjeld en stabil line-up som skulle vare i ti år: Vokalist og hovedlåtskriver Malkmus, Kannberg, West, bassist Mark Ibold og altmuligmann Bob Nastanovich. Det var en kombinasjon som skulle vise seg å fungere meget godt.

Det er viktig å huske at Pavements fremvekst skjedde nesten samtidig med eksplosjonen rundt Nirvana, og det enorme fokuset som da ble rettet mot amerikansk alt/indierock. Pavements kanskje fineste øyeblikk, Crooked Rain, Crooked Rain (1994) førte den sjarmerende kvintetten rett opp i elitedivisjonen, og midt på 90-tallet surfet de rundt mellom Lollapallooza (se hvordan de blir gjørmedynket i West Virgina), støttekonserter for Tibet og Jay Leno-show. Malkmus kommenterer selv de forventningene som lå i oppfølgeren, men heldigvis var Pavement et par hakk for originale til å passe inn i mainstream radio/MTV. Malkmus forstår ikke helt selv hvorfor de valgte ut den skjeve countryballaden Father to a Sister of Thought som førstesingel fra glimrende Wowee Zowee (1995), men som han sier: "I smoked a lot of weed back then." Det bar back to the underground etter dette. Brighten the Corners (1997) var en liten nedtur og etter Nigel Godrich-produserte Terror Twilight (1999) har ikke Pavement så lenge igjen. Det blir mer og mer tydelig at Malkmus drar i en annen retning enn resten av bandet. Han melder så og si sin avskjed i London, 1999 med et par håndjern lenket til mikrofonstativet som symbol på hvordan han opplever det å være i et Band.

Som en ganske alminnelig guttegjeng fra California har ikke Malkmus, Kannberg og Nastanovich så veldig mye skandaløst å melde om sin karriere, og opptak gjennom ti år viser da også mest hvor særdeles ordinære denne gjengen var utad. Her er det lite nykker og jet-set liv, og humoren og kreativiteten har heller blitt konsentrert inn i musikken.

Alle Pavements tretten musikkvideoer er tatt med på Slow Century. Her bindes de sammen av ulike kryssklipp og feltopptak i kronologisk rekkefølge. De første videoene er preget av mer barnslige humoristiske innfall og en uhøytidelig gjennomgangstone. Man kan også velge å høre bandets kommentarer til hver video, og det er like underholdende som det er uinteressant, med stort sett slengbemerkninger av popcorn-typen: "Wow, I've never seen this video before...!", og "Hey, you're a great actor, Bob" Noen mener at en god video kan redde en dårlig låt, men ikke en gang relativt simple videoer som Range Life og Rattled by the Rush klarer å dekke over låtenes kvaliteter. Budsjettene økte vel utover i karrieren, og Father to a Sister of Thought, Spike Jonzes Shady Lane, Stereo, Carrot Rope og Major Leagues tilfredsstiller både syn og hørsel. I tillegg til deres tretten ordinære videoer får vi også tre alternative videoversjoner; Major Leagues, Rattled by the Rush og Cut Your Hair.

De to liveopptakene er begge hentet fra deres siste turne, Terror Twilight-tour i 1999 (fra Seattle i juli og Manchester i desember). Sistnevnte er best både i intensitet og lydkvalitet, men er bare en drøy halvtime i lengde, med blant annet Range Life og Date With Ikea som highlights. Seattle-konserten synes jeg er merkelig tam, selv muligheten til å velge mellom to kameravinkler kan ikke skjule en statisk og ganske ordinær opptreden. De tiner riktignok noe opp på slutten, og selv om mye av låtmaterialet naturlig nok dreier seg mye rundt Terror Twilight, så banker de også inn 90-talls popklassikere som Gold Soundz, Cut Your Hair og We Dance.

Pavement var aldri så destruktive som Nirvana eller så umiddelbare som for eksempel Weezer. I krysningen mellom Malkmus' noe dandy vokalstil og røslige Bob Nastanovic' mange innfall, intelligente tekster, skrudde melodier, lo-fi holdning og en naturlig coolness lå noe av nøkkelen til bandets vinnerformel. Det er nesten så man savner 90-tallet etter noen timer med Slow Century.

Wauvenfold - 3fold

(Wichita)

Liker du lyden av små trekkoppdyr? Her er musikken for deg!