The Soledad Brothers

Get Behind Me Satan - The White Stripes (2005)
Icky Thump - The White Stripes (2007)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

The Blue Album

Jack og Meg skal følge opp suksessen fra forrige skive og forsøker å gjøre det på egne premisser.

Jack White har uttalt at en del kan bli skremt bort av denne skiva, da den ikke prøver å være noen ny White Blood Cells. Det kan han kanskje få rett i, men dette høres fortsatt ut som The White Stripes. Etter suksessen på plate og scene har forventningene vært store til hva denne duoen skulle finne på. De som ønsker seg en ny Hotel Yorba blir kanskje litt skuffet. Var du mer glad i de primitive og rå sidene finner du nok noe å riste løs til her.

Åpningen Seven Nation Army kommer litt overraskende på. Smått dansbare rytmer kombineres med gitardrevet refreng. En meget artig låt, og førstesingel. Ellers har skiva en porsjon rå rockelåter, som Black Math, Little Acorns og den garagerockpregede Hypnotize. Noen lener seg kraftig mot blues. Et av de beste eksemplene på dette er kanskje den seige Ball and Biscuit. I flere låter, blant annet The Air Near My Fingers, fylles lydbildet ut av tangentbruk. Dette er med på å skape den nødvendige variasjonen i plata.

Tolkningen av I Just Don't Know What to Do With Myself er morsom, men på ingen måte magisk. Bluesballaden In the Cold, Cold Night blir sunget av Meg White, noe som både kler låta og henne. Meg dukker også opp i Well It's True That We Love One Another, en humørfylt avslutning som er mer morsom enn god. Her er også Holly Golightly fra The Headcoatees med.

Jack White har fortsatt evnen til å både være hjerteskjærende rå og sårbar i løpet av kort til. I Want To Be the Boy to Warm Your Mother's Heart er et eksempel på ung-mann-sårheten han er en mester til å kalle fram, mens You've Got Her In Your Pocket er mer en vanlig kjærlighetsballade. Jacks tekster, som sikkert er helt alvorlig ment, inneholder stadig linjer som får lytteren til å humre. Likevel er det en trist eller desperat stemning over store deler av skiva.

Elephant er nok en noe særere skive en forgjengeren. Åpenbare hits ligger ikke på linje og venter. Var du mest glad i popelementene er det fare for at dette ikke faller helt i smak. Her er det nemlig mer bluesrock og mindre indiepop. Elephant er nok et mer kompromissløst album enn White Blood Cells, men samtidig litt mindre underholdende.

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen

The Loch Ness Mouse - 11-22