Klezmer Mongrels - Geoff Berner (2009)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Spellemann

Trekkspilleren fra Vancouver debuterer med et album fylt av glød, kjærlighet og historikk.

"Every song is a kind of prayer
Every prayer is a kind of advertising jingle..."

Med disse akk så slående ord åpner Geoff Berner sitt første hele album. We Shall Not Flag or Fail, We Shall Go On to the End er den stolte tittel som favner rundt hans 10 fortellinger. Vancouver-artisten tør være mer kjent enn den gjengse gatesanger fra Canada, ikke minst på grunn av hyppig reisevirksomhet hit til landet. Geoff Berner er en slik type som plutselig dukker opp på en eller annen kneipe en onsdag kveld for å underholde med sitt trekkspill og noen gode historier. Denslags er det ikke mange som har noe i mot. Det er noen av disse låtene han nå endelig har fått samlet til et helt album. Endelig, siden den hyggelige EPen Light Enough to Travel ble gitt ut i så tidlig som i 2000.

Geoff Berner spiller trekkspill og synger på denne platen også, slik vi er blitt vant til å oppleve ham på scenen. Men han har fått med seg en del gjester som fyller inn både på vokalsiden (blant annet Origamis Benny Braaten) og med ytterligere instrumentering (fiolin, trommer, ukulele og bass). Berner er ingen Toralf Tollefsen med belgen akkurat, men bruker trekkspillet som et følsomt akkompagnement for sine historier, og han utarter heldigvis aldri med høy ompafaktor. Det gjør ham original, skiller ham ut fra singer/songwriter-massen, men det blir ikke nødvendigvis veldig spennende låter av den grunn. For det er tekstene som i første rekke er Berners aller sterkeste kort. Musikalsk må han settes i folkbåsen, enten det er klezmer eller bulgarsk tungsinn, folkpunk eller ballader, mens innholdet dreier seg rundt temaer som den andre verdenskrig, drekking, kjærlighetslengsler, religion og mer drekking. Berner veksler mellom humor og alvor, uten noensinne å falle gjennom i noen av retningene. Han synger med intens, sterk stemme, som gjerne sprekker når han blir ivrig, og han virker alltid ærlig og troverdig. Og ikke minst har han noen gode one-linere på lager, som "Prague is like Disneyland for the terminally fucked...".

Det er noen låter som stikker seg ut her, både lyrisk og musikalsk. Tristessen som preger Volcano God er Geoff Berner på sitt beste, en spissfindig tekst satt til triste klezmer-toner. Clown and Bard er også en vinner, mer konvensjonell singer/songwriter denne, men igjen med en lesverdig tekst og ikke minst en vokalduett med Frazey Ford som gir et visst country-preg. Fremheves må også Maginot Line, om franskmennenes mislykkede forsvarssystem under krigen ("a perfect fortress makes a perfect tomb..."), som blir til en svirevise av godt kaliber. Det kan man vel også kalle We All Gotta Be Prostitute Sometimes, The Way That Girl Drinks Beer og Porn Queen Girlfriend, selv om de skjuler mer seriøse temaer enn det tittelen indikerer.

Berner med sin spisse og poengterte tunge og liketil væremåte er først og fremst en entertainer, kanskje mer enn en plateartist. Se ham på scenen først (han spiller ofte rundt om i Norge, blant annet en miniturné i februar 2004), så kan du jo alltids kjøpe We Shall Not Flag or Fail, We Shall Go On to the End av ham etterpå.