Aeternus
Deicide
Death

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Dommedagsprofeti

Death metal levert av nederlandske veteraner, som til tross for sin lange levetid som band har få tidligere album å vise til på CVen.

Ni år gikk før Judgement Day endelig sto klare med sin fullengderutgivelse nummer to, "Den vanskelige andreskiva" som enkelte sverger til å kalle den. Bandet har eksistert i femten år så langt, og dette er altså deres andre studioalbum. I tillegg har de tidligere gitt ut et lite knippe demoer og EPer. Dette bandet har med andre ord vært lenge med i gamet, selv om mengden skiver ikke er bemerkelighetsverdig stor. Allikevel bør man vel kunne forvente at et band med en så lang fartstid har en del å komme med, ikke sant?

Dette er et konseptalbum, som både bandnavn og albumtittel refererer til. Tekstene handler om dommedag som vil komme i form av en kraftig meteoritt som i gigantisk hastighet er på vei ned til jorda og kommer til å treffe om.. ja, 40 minutter selvfølgelig. Noen av låttitlene refererer også direkte til den konkrete hendelsen med navn som 40 minutes to Impact, 20 minutes to Impact og 11 minutes to Impact. Til slutt avrundes hele katastrofen med uværslyder og ulmende bråk som sannsynligvis skal stamme fra diverse naturkatastrofer, og menneskeheten er utslettet for godt. Dette kommer i følge bandet til å skje 23 desember 2012, så vær på vakt!

Judgement Day holder seg til en rytmisk, klar og rent gitarbasert form for death metal og viser til tider en sterk hang mot old school death metallens røtter. Nederlenderne pøser på med en enorm haug varierende riff, selv om de samtidig er flinke til å tøye ut riffene sine så godt det lar seg gjøre og resirkulerer dem mange ganger innenfor hver låtramme. Dette er en svakhet, for på enkelte av låtene, som eksempelvis To Conjure Conjoint Confusion, blir følelsen av å høre på en dynge riff fremfor en komponert låt blir for fremtredende. Når mange av riffene er nesten rett ut uoriginale, og følelsen av å ha hørt hele suppa fra før blir for sterk, skal det mye til for at en ikke begynner å kjede seg før de 40 minuttene av skiva er over. Helt uvariert er da 40 minutes to Impact ikke. Både fengende midtempo partier, akustiske pustepauser og harmoniske gitarsoloer har blitt sammensmeltet med jevne mellomrom.

Det skal også sies at enkelte deler av denne utgivelsen rocker hardt, og hvis bare disse godpartiene hadde blitt sammensatt til helhetlige låter helt uten fyllstoff eller hardheftig repetering, ville det vært en glede å dele ut en kremkarakter. Slik er det nå en gang ikke, og Judgement Day ender opp som middelmådig og kjedelig fremfor interessant og fengende.

Radical Face - Ghost

(Morr Music)

Ein vital popdans blant spøkelse og ugode minner.