Bela Fleck
Alison Krauss
The Del McCoury Band

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Bluegrass midt på treet

Skoleflink, men til tider kjedelig tradisjonell musikk fra bluegrass-'divaen' Liz Meyer.

Liz Meyer er ingen nykommer innen moderne bluegrass. I 1994 debuterte hun med den kritikerroste platen Woman Arts, der fikk hun hjelp av storheter som Emmylou Harris, David Grisman, Sam Bush og Jerry Douglas. Liz har også delt scene med blant andre Bruce Springsteen, Bonnie Raitt, John Hartford, Jackson Browne og Kris Kristofferson. Live at the European World of Bluegrass inneholder 14 låter skrevet av Meyer selv, samt to bluegrass-klassikere. Liveinnspillingene på platen strekker seg fra 1999 til 2003, og lyden på opptakene er upåklagelig.

Meyer har her med seg det europeiske bluegrassbandet Nugget. Det er ingen tvil om at gjengen fra Østerrike kan spille, og det er artig å høre at europeiske musikere behersker dette soundet omtrent like godt som mange av de beste bluegrass-musikerne i USA. Personlig syntes jeg det er leit at Nugget har valgt å bruke elektrisk bass. Den akustiske bassen hører på en måte hjemme i dette musikalske landskapet, men dette er jo bare flisespikkeri fra min side.

Ser man bort fra det litt banale coveret lover altså denne utgivelsen ganske så bra. Men det er noen viktige ingredienser som mangler. For det første så synger Liz Meyer med en teknisk bra stemme, men dessverre synger hun låtene med så lite innlevelse at det raskt blir kjedelig å høre på henne. Hører man mye på bluegrass blir man fort bortskjemt når det gjelder solide tekster. Liz Meyers tekster er dessverre fulle av klisjéer og temaet som går igjen er kjærlighet, svik og savn. Skal man skille seg ut i den sjangeren må man nok ha noe mer å komme med. Det tar cirka en time å høre igjennom denne platen - og jeg må innrømme at jeg kjedet meg.

Heldigvis er det lyspunkter. To låter stikker seg ut, og det er Blue Night (Dave Kirk McGee) og How Mountain Girls Can Love (Ruby Rakes). Spesielt sistnevnte har flotte harmonier og en drivende banjo man bare må like. Hadde Meyer lagt like mye energi i mange av sine egne låter hadde det nok blitt langt mer interessant å høre på. Et av de annet lyspunkt er mandolin-spillingen til Helmut Mittergger som er en fryd for øret, det samme kan sies om måten Jarda Jahoda trakterer banjoen.

Det er altså Nugget som gjør at Live at the European World of Bluegrass ikke faller ned på bunnkarakter. Liz Meyer er rett og slett ikke så veldig spennende, verken som sanger eller tekstforfatter. Det er lite særpreg å skimte, men med litt mer innsats fra Meyer selv hadde nok låtene vært langt mer levende. Fint sound, men alt for lite innhold.