Gogol Bordello
Raga Rockers

Bombe - Bøyen Beng (2004)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Tam sivilisasjonsfrykt

Bøyen Beng ønsker et nytt og bedre samfunn, men budskapet når ikke frem.

Perle er Bøyen Bengs femte album i rekken. Punkbandet ble opprinnelig oppløst i 2004 etter diverse frafall, men startet opp igjen i 2007 i forbindelse med bandets 20-års jubileum. Målet i 2010 for den gjenforente gruppen var å gi ut to album. Dette viste seg imidlertid å være i overkant ambisiøst, og det ser nå ut til at Perle blir årets eneste album, mens plate nummer to lar vente på seg til neste år.

Låtene på Perle ble alle laget rundt tusenårsskiftet, og har nå blitt pusset på og innspilt på nytt. Til forskjell fra Bøyen Bengs forrige album, Bombe (2004), er ikke Perle like hardtslående. I stedet lener den seg enda mer mot folk, og den gjenkjennelige felen har fått en sentral plass. De mer punka elementene dukker derfor bare tidvis frem, noe som fremkaller et merkbart savn. For Perle er ikke bare et tammere produkt enn for eksempel Bombe. Det skorter også på energi, vidd og villskap, samtidig som galgenhumor, skitten gatepoesi og punkens gi faen-holdning er total mangelvare. Albumet blir dermed både klisjefyllt og konvensjonelt, og gjør at bandets dystopiske syn på byen og tidsånden ikke når frem.

Lengselen til selveiersamfunnet og det autonome individ blir forsøkt uttrykt gjennom en blanding av realisme, post-punkens frie struktur og symbolisme, og inspirasjoner fra nasjonalromantisk folkemusikk. Tinnitus, den mest prototypiske låten som sådan, er en slags punka versjon av Askeladdens utsagn i eventyret om prinsessen som ingen kunne målbinde ("Jeg har slikt å gjøre, jeg har slikt å føre"). Hensikten med låten skjønner jeg imidlertid ikke, og heller enn å være en morsom, treffende eller tøff låt, er Tinnitus et mildt sagt musikalsk og poetisk lavmål.

Selv er jeg en stor beundrer av The Pogues tre første album, og mener god folk-punk bør inneholde bitende sarkasme, skitten realisme og vakker poesi, inntullet i punkens attitude. På Perle er det lite som løfter albumet til de store høyder. Kanskje kan den Raga Rockers pregede åpningslåten Gjenganger gå for å være albumets høydepunkt. Bøyen Bengs folkelige punk er likevel for enkel og platt til å utløse assosiasjonene og emosjonene man får av band som The Pogues. Når den musikalske innpakningen heller ikke innbyr til dans, så blir dette et konturløst og ensformig album.