cover

Yeraz

Trygve Seim & Frode Haltli

CD (2008) - ECM / Musikkoperatørene

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Jazz

Stiler:
Akustisk jazz / Samtidsmusikk

Spor:
Praeludium, Bayaty, Duduki
Aieramero
Introduction / Yeraz
L'Altra Storia
MmBall
Bhavana
Fast Jazz
Redemption Song
Waits For Waltz
Postludium

Referanser:
The Source
Trygve Seim

Vis flere data

Se også:
Sangam - Trygve Seim (2004)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)


Søvndyssende fra norsk duo

Seim og Haltli debuterer som duo på denne utgivelsen, der de dyrker det langsomme og stillfarne uttrykket.

Yeraz er en duoplate med den ukonvensjonelle konstellasjonen saksofon og akkordeon med Trygve Seim og Frode Haltli. Seim er mest kjent fra jazzsammenhenger, mens Haltli for det meste har jobbet med samtidsmusikk og annet komponert materiale. De to har spilt sammen tidligere, blant annet på Seims flotte utgivelse Sangam (2004), der Haltli var del av et stort ensemble med både strykere og blåsere. Presseskrivet forteller også at duoen har eksistert i live-formatet i et par år. På Yeraz er det imidlertid roen og det luftige samspillet som dyrkes i det intime formatet.

Duoformen er naken, samtidig som det gir store muligheter for dynamiske utsving og solistiske bidrag. På denne utgivelsen synes jeg spesielt Frode Haltli utmerker seg. Han spiller trekkspill på måter jeg ikke visste var mulig, fra de dype, drønnende basstonenene på det innledende sporet til de lyseste lydene mot slutten av Bhavana. Han er også lyttende og følger Seims improvisasjoner tett, og lyder åpen i sin tilnærming til det musikalske stoffet.

Yeraz begynner sterkt med en lang, tredelt låt. Introduksjonen virker mer eller mindre improvisert og er preget av Seims arabisklydende toneganger. De to andre delene bygger på komposisjoner av den armenske komponisten og mystikeren George Ivanovich Gurdjieff. Disse temaene er ganske dansante og bidrar til vekslinger og kontraster som passer duoen godt. Gurdjieffs melodier kler også den arabisk- og asiatiskklingende innledningen godt. I låtene som følger synes jeg at albumets store svakheter blir demonstert. På tross av musikerne er flinke, kommuniserer godt og spiller godt sammen klarer ikke musikken å engasjere meg. Det hele blir vakkert, pent, og samtidig platt.

Så godt som hver av de påfølgende låtene begynner med stillhet. De to musikerne nærmest smyger seg innpå med klanger og abstrakt improvisasjon før melodien introduseres først etter to-tre minutter. Dette blir for meg etter hvert et irritasjonsmoment. Jeg skjønner ikke hvorfor de gjør det slik, det gjør det vanskelig å følge med på de musikakalske forløpene. Den luftige, typiske ECM-produksjonen gjør ikke saken bedre. Det finnes imidlertid unntak fra det langsomme og hendelsesfattige. Eksempelvis er avslutninga av Fast Jazz festlig, og musikerne får opp temperaturen i samspillet betraktelig. Å covre Redemption Song er også et artig og overraskende valg.

Jeg kan tenke meg at denne duoen fungerer bedre live enn på plate, der man faktisk kan observere samspillet mellom de to, og oppleve spenningen i de improvisatoriske strekkene. Og på plate er musikken kanskje best egnet som bakgrunnsmusikk.

comments powered by Disqus

 



Artikler, nyheter


Torgeir Waldemar: Natta, tankane og morgondagen

Den brenn min santen denne plata, den brenn seg fast...

Hardingfelepsykedelia
The Low Frequency In Stereo + Nils Økland = Hardingfelepsykedelia.

Podium

Hovedsiden / Siste:

Hei, jeg heter Adrian og er...
31.10.14 - 12:26

Svart/hvitt er i det minste...
25.10.14 - 07:37

Svart/hvitt er i det minste bedre...
25.10.14 - 07:37

> Registrer deg som forumbruker her.

Feedback


Jeg Vil Hjem Til Menneskene - Susanna Wallumrød
Konservativ?
(05.04.11)

Memories Of A Lifetime - Ole G. Nilssen
En fantastisk CD. Blir aldri lei av denne musikken!
(03.04.11)

The Agent That Shapes The Desert - Virus
Heilt ueinig
(29.03.11)

Groovissimo


Torgeir Waldemar - Torgeir Waldemar

(Vestkyst)

Den brenn min santen denne plata, den brenn seg fast.

Tidligere:

Ought - More Than Any Other Day