Director's Cut - Helldorado (2004)
Director's Cut - Helldorado (2004)
The Ballad of Nora Lee - Helldorado (2005)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Rock'n'noir

Mørk, syndig og hardkokt. Helldorado er tilbake med flere depresjoner.

Stavangerbandet er ute med sin tredje album, fire år etter balladen om Nora Lee. På høy tid med ny plate fra Dag Vagle & Co, som de siste årene - med tyske Glitterhouse i ryggen - har fått et entusiastisk publikum nedover kontinentet, der spesielt Tyrkia har trykket bandet til sitt bryst. Helldorado har hatt en liten pause her hjemme og tiden er blant annet brukt til sideprosjektet Flying Shoes, som sist år gav ut en fin countryrock-skive der de tolket outlaw-helter som Gram Parsons, Doug Sahm og Townes Van Zandt.

Sinful Soul viser et band som i uttrykket fremdeles henter inspirasjon fra kruttrøyk, b-kultur og energisk mørk rock som Nick Cave, The Gun Club og David Eguene Edwards' 16 Horsepower – for å nevne noen. Her er dessuten flotte ballader og smektende ørkenrock med ekko fra heftige fyllekuler under en het sol i Mexico. Helldorado har blitt redusert til en trio, men låter like fullt større med et ras av gjestemusikere og musikalsk krydder som fiolin og blåsere.

Dag Vagle er så avgjort blant landets beste mannelige rockevokalister, en stemme som veksler mellom det følsomme og energiske utblåsninger på uanstrengt og flott vis. At han også er en markant frontfigur og låtskriver burde være hevet over enhver tvil. Ta med at Helldorado er et gnistrende liveband, og summen av dette kunne i en mer rettferdig verden gjort at bandet nådde ut til større masser, ikke minst her hjemme. Kanskje kan denne utgivelsen gjøre noe med dét?

Sinful Soul åpnes følsomt med flotte Steal Away, der crooneren Vagle backes av koring, strykere og smakfulle hornarrangement som leder tankene mot Arizona og mariachiduftene Calexico. Med et tekstunivers der frykten banker og synden råder, går veien mot sør, gjennom et goldt landskap der forkvaklet kjærlighet, svik og hjerter i brann dynkes i billig whisky og ram tequila på kanten av depresjonens sorte hull. På sin vei stopper trioen opp underveis og forvandler slitne lokale barer til svette konsertscener, der de banker ut desperate rockere som Cross-dressing Truck Driver og Damn You Girl med spøkelset av Ricochets i lufta.

Trioen føles intenst tilstede når de lirer av seg små gullkorn som bloddryppende Your Sinful Soul, bekjennende Try So Hard to Be Good og episke And the Ravens Did Croak. Joda, Helldorado beveger seg fortsatt i velkjent terreng, et kaktuslandskap de har valfartet siden starten av tiåret, da de med et smell sto frem og fikk oss til å lure på om Rogaland var en del av det mytologiske cowboylandet. Standhaftig har de holdt på sitt, med en låtskriver som har latt drømmen om Amerika leve ut i hardkokte tekster og musikk med spor av gylden rockårgang. Inspirasjonene er kanskje noe tydelig i flekkene, men dette blir glatt oppveid av et band som i stor grad har klart å koke sitt eget smakfulle brygg på kjente råvarer.

Sinful Soul er ett nytt kapittel. Ett godt et også, som varierer, men like fullt bindes sammen på en måte som gjør platen til en helhetlig opplevelse, rik på stemninger og musikk som understreker Helldorados posisjon som outsider i toppen av norsk rocks elitedivisjon.