Billy Bragg
Old 97's

Sir Dark Invader vs. The Fanglord - Richard Buckner & Jon Langford (2005)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Langfords lille mesterverk

Jon Langford fra Wales leverer her en av årets beste alt-country skiver!

Jon Langford er kanskje ikke et allment kjent navn, men blant americana-fans har han nærmest oppnådd kultstatus med bandet Waco Brothers. Langford har tidligere gitt ut flere sterke plater, både under eget navn og med The Mekons og Pine Valley Cosmonauts, men All the Fame of Lofty Deeds er uten tvil hans beste album hittil!

Om man kjenner til Langford fra før er man klar over at humor alltid har vært en viktig del av musikken hans, det er det også her. Ispedd en god dose politisk satire og sjarm framstår Jon Langford som en ærlig låtskriver som har noe relevant på hjertet uten å bli irriterende eller påtatt. Man skjønner at denne mannen synger rett fra levra. Men det beste med albumet er slett ikke tekstene, det er produksjonen som imponerer mest. Det er rått, fengende og løssluppent. Man kan høre at Langford og co. har hatt det moro i studioet, og det hele er friskt og velspilt. Lydbildet er variert og instrumenteringen og arrangementene er spennende. Hør for eksempel på bruken av slidegitar på åpningssporet Last Fair Deal Gone Down eller banjoen på Living a Lie.

"You'll go Norway, I'll go to Switzerland. Let all the zombies come and tear this place apart..."

Det er vanskelig å ikke bli glad i Langford med en gang man hører åpningslinjen i Constanze, en fengende countryrocker drevet av trekkspill og Jons akustiske gitar. The Country Is Young kunne like gjerne være løftet fra en Billy Bragg-plate og Hard Times gir assosiasjoner til Johnny Cash med sine Luther Perkins-aktige gitarspilling og "Boom-chick-a-boom" takt. Det er ganske artig at en kar fra Wales sverger til en så erke-amerikansk musikkform, men så fungerer det til de grader. Så det er ingen grunn til å trekke Langford i tvil pågrunn av hans nasjonalitet.

Høydepunktet på plata er den humoristiske og smått ironiske låten Nashville Radio, med linjen: "Drink and Pills and Nashville Radio, life will never be the same. Chills and Spills from Maine to Mexico, riding on my funeral train..." Det blir også plass til en coverlåt av Old 97's røffe Over the Cliff. Ført i pennen av Rhett Miller og originalt innspilt på Wreck Your Life (1995). Jon overgår muligens ikke originalen men han klarer å sette sitt eget preg på sangen og klarer man såpass med en coverlåt så er mye gjort. Old 97's fuzza surfgitar er byttet ut til fordel for akustisk rytmegitar og slentrende saloon-piano. Et artig innslag det her!

Det blir Jimmie Rodgers-takter på den siste låten Trouble In Mind. John Rice leverer fint gitarspill og Langford leker seg med artige honkey tonk-fraseringer: "When you see me laughing, I'm laughing to keep from crying..."

Dette her er rett og slett en herlig plate! Langford imponerer stort, og det er synd at skiva er så kort (noen av låtene er under to minutter lange). Men bortsett fra det er det ikke så mye negativt å si om All The Fame of Lofty Deeds. Dette er den mest tilfredsstillende og løsslupne alt-country platen du kommer til å høre i år. Det er Jon Langfords lille mesterverk og det finnes ingen grunn til ikke å eie dette albumet!

Jon Langford kommer til Norge i løpet av året i forbindelse med noen kunstutstillinger han skal holde (ja, han har som vanlig malt platecoveret selv). La oss bare håpe på noen konserter!

"I gave my life to country music I took my pills and lust, but they don't play my songs on the radio just like I never was..."