Reprise
Dead Pedestrians

Uncle Tupelo

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Nesten-perfekt cha-cha

Granfaloon Bus snekrer gode låter, og med litt mer engasjement vil dette ta av.

Jeg må innrømme at Granfaloon Bus er et nytt bekjentskap for meg. Bandet har eksistert siden tidlig 90-tall og gitt ut seks langspillere før denne. De har en spesiell forkjærlighet for Europa, og særlig Tyskland hvor mottakelsen har vært god i lang tid. Nå har de endelig fått kontrakt med et "stort" selskap i tyske Glitterhouse. Der er de i meget godt selskap med blant andre 16 Horsepower og norske Ai Phoenix. Til tross for at det står 2001 på CD-en var offisiell releasedato 26/2-2002, to dager etter at de spilte for 13 betalende i Oslo. Sjelden har vel så få klappet så høyt.

Granfaloon Bus lar seg lett plassere i den store båsen som de siste åra har blitt kjent som americana. Betegnelsen er blitt så vid at den omfatter alt fra visesangere til kupønk til artister som for ti år siden ville bli stemplet som roots. Dersom americana hadde blitt aktivt brukt for 20 år siden ville både REM og Bruce Springsteen lett ha falt innenfor. I dette landskapet legger Granfaloon Bus seg nær både den tradisjonelle countryrocken og det som for noen år siden ble kalt No Depression-bølgen.

Country-følelsen forsterkes av den skeive og slentrende vokalen, i tillegg til den karakteristiske glidende og klagende gitarlyden. Bruken av fiolin, piano og blåsere gir ekstra liv til en del av låtene og forhindrer et ensidig og "tørt" sound. Noen riktig fine melodier har de også snekret sammen. The Far From Perfect Cha-Cha og Petty er de mest fengende låtene på skiva.

Exploded View mangler likevel nok topplåter til at man spiller den i stykker. Kanskje er det litt ekstra trøkk eller engasjement jeg savner. I tillegg lister mange av sangene seg forbi uten at de klarer å feste seg - selv etter mange gjennomlyttinger. Dette er ingen dårlig utgivelse. Den er fin, men mye av musikken blir fort glemt.

Exploded View egner seg godt som bakgrunnsmusikk på en bakfull søndag ettermiddag. Eller som stemningsskaper til en god roman. I en periode hvor denne type rock får mye oppmerksomhet - blant annet i den hippe britiske musikkpressen - er det også mulig for Granfaloon Bus å nå et større publikum enn tidligere. Om de ikke har truffet midt i blinken denne gangen, er de verdt å se live. Dette er et band jeg tror kan komme opp med noe virkelig godt i framtida.