Hot Chip
Air

Verses of Comfort, Assurance & Salvation - Au Revoir Simone (2005)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Fuglesangere fra Brooklyn

Et perfekt soundtrack til en picnic i parken - eller som varmende toner en kald vinterdag.

Brooklyns Au Revoir Simone er sikre leverandører av pen popmusikk i skolen til Stereolab og Broadcast. På The Bird of Music tar jentetrioen oss videre med på en ferd som de la grunnlag for med debutplaten Verses of Comfort, Assurance & Salvation (2005).

Igjen tyr de til en passende albumtittel. The Bird of Music flyr avsted på vuggende vinger innslørt av vemod og sval lykke. Det skjer med The Lucky One, allsangpreget og klokkespilldrevet ber de om å slippe inn solen, og sannelig glimter noen strimer inn også i et februarkaldt Norge til disse tonene. Det er på slike spor, på sitt mest dempede og yndige, at jeg liker Au Revoir Simone aller best. Men The Bird of Music er aldri en plate som søker å rive opp gamle sår eller tråkke istykker brustne hjerter, snarere er det en såpeboble-skjør kvalitet over trioen og deres låter som ber om å bli behandlet varsomt og forsiktig.

På enkelte av sporene legger de opp til et mer elektronisk lydteppe; med mer utstrakt bruk av velbrukte keyboards og trommemaskiner, eller et lettere orkestrert uttrykk som også hinter om en forkjærlighet for 60-tallsband i regien til Phil Spector eller Brian Wilson. Det blir slik aldri noe utpreget modernistisk over Au Revoir Simone, snarere svever de rundt oss som en krystallklar drøm over forgangen lykke. "The perfect soundtrack to an autumnal picnic in the park" reklamerer plateselskapet, og selv om det kan bikke over til det i overkant park-trivelige for enkelte av oss, lar trioen aldri sin musikalske sjarm gå på bekostning av selve låtkvaliteten.

I vår forrige omtale av dette bandet fremhevet grooves anmelder deres "fløyelsmyke stemmer, skjønne, drømmende melodier og søte harmonier." Det er et statement som fremdeles har full gyldighet. Når det gjelder Au Revoir Simone tilgis raskt fraværet av en voldsom utvikling. Med sitt betagende og svale uttrykk er det slik vi helst vil at de skal være.