Marguerite

Kevin Yost
Kruder & Dorfmeister

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Kosmonaut

Hvis du bare skal kjøpe én miksskive i år er Tom Middletons rundreise i house og chillout i løpet tre CDer det rette valget.

Tom Middleton er en klassisk utdannet DJ og produsent med cello og piano som hovedinstrument - i tillegg til platespiller og sampler. Det var de to førstnevnte instrumentene som dominerte Middletons musikalske liv frem til 1989 da Tom møtte Richard D. James, bedre kjent som Aphex Twin, og lærte både James og sampleren hans å kjenne. James lærte opp sin elev meget godt, og i dag står Tom Middleton frem som en av Englands mest respekterte DJer og produsenter. Under en rekke navn og prosjekter har Middleton gjort ny musikk inspirert av en oppvekst dominert av synth pop, elektro, goth, rock, hip hop, techno og acid house. Det er som en del av Global Communication og Jedi Knights at Middleton har hatt størst suksess, men nå står han foran et velfortjent sologjennombrudd med et fyrverkeri av et miksalbum.

Det er når Tom Middleton griper tak i platespillerne at magien treffer deg. Gjennom intet mindre enn tre skiver og nærmere fire timer musikk holder denne jediridderen deg i et stramt nakketak. Utvalget er så til de grader utsøkt og maner frem kontinuerlig ståpels hos denne lytteren. Middleton har gravd dypt og lenge i platesamlinga for å sette sammen disse vidt forskjellige men likevel sammenhengende skivene fordelt på titlene Rhythm, Melody og Harmony.

Rhythm griper begjærlig tak i deg fra første stund. Dette er house i diverse variasjoner som sprenger alle forutinntatte holdninger om sjangeren. Vi befinner oss på begge sider av den eksperimentelle knivseggen med låter som byr på utfordringer til selv den mest hardbarkede dansegulventusiast. Middleton syr det hele sammen med nennsom hånd på et vis som jeg ikke har vært i nærheten av tidligere. Dette er så imponerende håndverk at man blir stående og måpe, salig i blikket, over evnene til denne karen. Når New Orders '88-versjon av Blue Monday kjører slalom med Tiga & Zyntherius' Sunglasses At Night er det bare å bøye seg i støvet både over mikseferdighetene og låtutvalget. Velkjent møter ukjent i himmelsk forbrødring!

Når CD1 går mot sin slutt presenterer Middleton et dypt Two-step-kjør. Først med god hjelp fra MJ Cole som leverer en steintøff remiks av Roots Manuvas Dreamy Days, for så å presentere to acts fra Middletons hjemtrakter; Blue Effect og Envoi. Vi beveger oss fremdeles i et oppdatert 2-stepper landskap med dype rytmer og melodisk vokal av ymse slag. Denne første smaken fra Middletons kosmos har vært fortreffelig med goth-aktig techhouse innledningsvis som så transformeres til et oppjaget breakbeat før Two-step-seansen avslutter den første delen av ballet.

CD2 går under tittelen Melody, og det er en gammel kjenning fra 80-tallet som innleder. Jody Watley hadde en rekke hitlåter mot slutten av 80-tallet, for så å forsvinne fra søkelyset. Nå dukker hun opp med Saturday Night Experience hentet fra en utgivelse som så langt kun er i distribusjon i Japan. Masters At Work og Rodney Lee har oppdatert lydbildet til Watley betraktelig, og hun står her frem som en discohousediva fra New York. Også på denne skiva viser Middleton frem sitt øre for å plukke de rette låtene. Når Télépopmusik dukker opp med Breathe fra deres siste album er det et skarpt blikk som selektivt har valgt ut den beste låta fra de franske hipsterne. I dette utvalget faller låta inn som en del av en sammensatt helhet, mens den skinner som en ensom stjerne blant gråstein på Télépopmusiks album. Denne andre CDen har, som tittelen hinter om, økt fokus på melodiene, selv om rytmen også har sin naturlige plass i dette utvalget.

En av de mest sprelske låtene på Melody er det Tromsø-trioen Addvibe som står for med discohouse-låta Brothers. Gjennom en håndfull 12-tommere og én langspiller på den skotske labelen Disfunction har tromsøværingene opplevd moderat suksess. Franske Rinôçérôse følger opp discovibben med en remiks av Lost Love, før A Million Sons tar oss tilbake til New York med konversasjonsdreperen Misty Blue. Generelt sett kan man si at denne andre delen av utgivelsen tilhører New York og den oppdaterte versjonen av disco som har regjert på New Yorks klubber de siste tiårene. Middleton setter sammen en himmelsk miks av discodivaer og sofistikert soul og geleider oss gjennom New York-natten med stødig hånd på platespillerne.

Den siste plata, Harmony, starter meget godt og avslappende med Fenomenon, for så å følge opp med Atjazz' remiks av Rae & Christians Not Just Anybody med hypnotiserende vokal fra Kate Rogers. Blu Mar Ten er et nytt bekjentskap for meg, men når deres Home Movies setter inn er det som å være i Mark Hollis' og Talk Talks mystiske univers. Den samplede vokalen minner sterkt om Hollis og holder meg årvåken gjennom dette sporet. Denne delen av utgivelsen byr på en rekke avslappende perler i velkjent chillout-stil med science fiction-referanser og det hele. Middletons utvalg er fortsatt på ypperste tåhev-nivå og lurer inn ukjent og spennende materiale mellom kjente og kjære låter fra veletablerte artister.

Blant mine favoritter på denne delen er A Tribe Called Quests miks av Crustaceans Purple, med laidback vokal over et sløvt breakbeat. Det er også svært hyggelig at Middleton har holdt øynene åpne og plukket opp Rune Lindbæks Beautiful fra hans glimrende utgivelse Søndag. Lindbæks beherskede uttrykk faller godt inn blant de øvrige neddempede sporene og utgjør et aldri så lite høydepunkt på CD3. Middleton har også gjort plass til en av sine egne produksjoner; mot slutten av utgivelsen dukker den uutgitte låta Moonbathing opp under navnet Amba. Her leverer Middelton klassisk chillout i en noe kitschy innpakking med harpe og det hele. Langt i fra noe høydepunkt i en så sterk samling av låter.

Gjennom tre utmerkede CDer har Tom Middleton levert det beste miksalbumet jeg har lagt mine ører i nærheten av. I en jungel av miksutgivelser står The Sound Of The Cosmos frem som en milepæl uavhengig av sjanger. Når man i tillegg har i mente at Middleton hadde artister som Lamb, Eurythmics, Prince, Isaac Hayes og Pat Metheny på sin ”most wanted” liste før jakten på rettigheter begynte, kan man bare undre seg over hvor bra Middleton er bak platespillerne når rettighetseierne ikke setter sine begrensninger. Etter å ha hørt igjennom denne utgivelsen er det bare å sette seg tilbake og vente på nye sprell fra denne mannen i en eller annen form og krysse fingre for at han dukker opp på en klubb i nærheten av deg og meg innen nærmeste fremtid. Imens kan vi trøste oss med at Middleton er aktuell med remikser av Röyksopp og Gotan Project, even as we speak!