Brursuite

Skogumsbrørne

Norwegian Folk Music - Jon Faukstad & Hans W. Brimi & Mary Barthelemy (1979)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

En levende, verdifull kulturarv

Tradisjonsmusikk med kontinental sving illustrerer folkets eget kulturuttrykk.

Det første som slår en ved denne utgivelsen er den usedvanlig delikate anretningen, unnskyld, innpakningen. Det tykke CD-coveret minner om en liten konfekteske med akvarell på lokket og selve plata er innfelt i en avansert type lomme som minner om platelokket på gamle reisegrammofoner. I tillegg følger et innlimt, stiftet hefte med korte opplysninger om musikken.

Hvis omslaget signaliserer noe om et kresent innhold her, har formgiverne truffet spikeren på hodet. Den flittig turnerende duo Jon Faukstad og Per Sæmund Bjørkum har samlet et stort utvalg tradisjonsmusikk og gruppert numrene tematisk. Dette gir en viss sammenheng i skiftene mellom hovedbolkene og gir oss innsyn i musikk tilknyttet Gudbrandsdalen gjennom fire århundre. For noviser innen tradisjonen kommer heftet, flott illustrert av Halvdan Ljøsne fra Vågå, til sin rett.

Åpningssporet og de halvt dusin neste er dansemusikk fra 1800-tallet. Det er en kontinental sving over disse komposisjonene som vitner om folkemusikkens evne til å ta opp og forme inntrykk utenfra. Det er glad musikk framført i et gnistrende klart lydbilde. Spor 5, Lyaren er en krans melodier satt sammen til et 8 1/2 minutts epos spunnet over slaget ved Kringen/Kringom i 1612. Dette ble endestasjon for det sagnomsuste Skottertoget, der den skotske offiseren Sinclair ledet rundt 300 leiesoldater over fjellet fra kysten og ned Gudbrandsdalen i retning grensa for å støtte svenskene. Gudbrandsdalsbøndene hogg ned hele gjengen, kalt til angrep av lurtonene til den navngjetne Prillarguri.

Suiten er bygd opp som en fortelling, fra den umiskjennelige sekkepipeklangen i starten til det endelige slaget som endte dystert for de (i hovedsak) ubevæpnede skottene. Komposisjonen er mektig, sammensatt og bevegende i sin enkle, rene skjønnhet.

Neste sekvens inneholder musikk folk flest vil nikke gjenkjennende til og umiddelbart identifisere som "folkemusikk", et knippe slåtter av og etter Hans W. Brimi. Denne kjente spellemannen har et stort navn i gammeldans-miljøet, framføringene her er i så måte framifrå eksempler på denne musikkens medrivende, kompakte melodiøsitet.

Brimi-settet er den mest umiddelbare tilgjengelige avdeling på Konsert På Kleppe, selvsagt fordi dette er musikk vi er mest vant til å høre. Platas åpningsspor kan virke mer fremmedartet fordi de i alt sitt rotnorske opphav har et mer fremmed, kontinentalt preg. Det samme gjelder melodibolken som etterfølger Brimi-slåttene, tre komposisjoner av Anders Viken fra Jølster. Disse har en melankolsk klangbunn som forteller en annen historie om det norske enn Brimis slåtter. Vaknande Vår er en naturlyrsik perle som starter i en mollstemt dvalestemning og munner ut som en menuett i mai. Heftet opplyser at Viken konstruerte et instrument som var en slags blanding av hardingefele og fiolin. Dette var for å utvide hardingfelas bruksområde, noe plata gir et godt bilde på i kontrastene mellom Vaknande Vårs lyriske patos, Felegaloppens lekende munterhet og det intrikate spillet på flotte Sommerkveld i Jølster.

Avslutningssporet er den 12 minutter lange Brursuite, en av de artigste påfunn jeg har hørt på plate på lenge. Her skildres et bryllup fra brurefølget er på vei til kirka, over vielse, feiring og avslutning. Mye fantastisk musikk, fra en brurmarsj fra Romerike til tyske og norske folketoner. I hvilken kontrast står ikke denne suiten til forestillingen om et strengt, lukket og pietistisk kristenliv på den norske bygda i gammel tid. Denne musikken illustrerer folkets eget kulturuttrykk rundt selve den offisielle vielseshandlingen kirken forestod. Dette er slikt sett vårt eget, nærmest en "motkultur". Det er dessuten levende, verdifull kulturarv vi må hegne om og verne. Faukstad og Bjørkums plate er et slikt verne- og formidlingsarbeid. Kan det gjøres bedre?