I Might Be Wrong - Live Recordings - Radiohead (2001)
Hail To The Thief - Radiohead (2003)
Hail To The Thief - Radiohead (2003)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

2 + 2 = 4

Radiohead samler B-sidemateriale og konsertopptak for å tilfredsstille de som aldri lar seg tilfredsstille.

Radioheads utgivelse av EPen Com Lag (2plus2isfive) markerer slutten på bandets avtale med gigantselskapet EMI. Samarbeidet med EMI strekker seg faktisk tilbake til 1991 da Radiohead gikk under navnet On A Friday, men nå er det altså slutt, og Radiohead har alle dører åpne. Som også andre har påpekt kan dermed Com Lag være gruppens siste utgivelse på et kommersielt selskap.

Com Lag ble opprinnelig gitt ut i Japan for å markere Radioheads turné på øyriket i april 2004, men er nå tilgjengelig i et begrenset opplag på den vestlige halvkule. Utgivelsen er en oppsamling B-sider fra de britiske singelutgivelsene av 2 + 2 = 5, There There og Go To Sleep. Det eneste nye i så måte er en live-versjon av 2 + 2 = 5 fra London i november 2003 og video av samme låt fra den franske Belfort Festival i juli samme år.

Jeg har ikke gått Radioheads singelutgivelser etter i sømmene, så 50% av utgivelsen fremstår som nytt materiale og dermed som den mest interessante delen. Innledningen byr på kjent materiale fra Hail To The Thief i form av liveversjonen av 2 + 2 = 5, Cristian Vogels remiks av Myxomatosis (under tittelen Remyxomatosis) og en alternativ versjon av I Will. Radiohead på scenen er en kraftfull opplevelse og 2 + 2 = 5 viser styrke med Thom Yorkes skjøre stemme i kamp med gitarangrepet fra Jonny Greenwood mot slutten av låta. Når Yorke nærmest skriker de avsluttende tekstlinjene lengter jeg etter å oppleve bandet på scenen i virkeligheten.

Det er først med nye toner fra Paperbag Writer at jeg virkelig begynner å spisse ørene. Dramatiske strykere akkompagnerer Yorkes sløve vokalfremføring og en bassgang som kunne ha tilhørt Rick James eller Bootsy Collins. Det samlede lydbildet er underlig, men også tiltrekkende. Uttrykket er nærmere det tradisjonelle på I Am A Wicked Child med klare referanser til 60-tallets übermystikere i The Doors. Jeg vedder på at Jim Morrison gjerne skulle ha ytret linjene: "Mother Mary come to me / Cause I am a wicked child / [...] / I am the devils son and / I wish I could be good for you / I walk a crooked mile".

Min favoritt blant de uhørte låtene er instrumentalen I Am Citizen Insane hvor et elektronisk bakteppe kombineres med svevende vokalsamples. I dette utvalget står låta frem som noe av et utskudd, men i sammenheng med Amnesiac eller Kid A kunne dette sporet vært et oppløftende bidrag. Av de kjente låtene er det Four Tets remiks av Scatterbrain (under tittelen Skttrbrain) som har gjort sterkest inntrykk. Låta er i utgangspunktet en av de beste fra Hail To The Thief, og Four Tets versjon fremhever motsetningene mellom de elektroniske elementene og vokalen til Yorke på utmerket vis.

Den akustiske Gagging Order minner om OK Computer-avleggeren True Love Waits, utgitt på I Might Be Wrong - Live Recordings (2001), men uten å gjøre et varig inntrykk. Ei heller lar jeg meg fascinere av alene-ved-piano-balladen Fog (Again), som forblir en tom parentes i denne sammenhengen. Stemningen skifter radikalt med den avsluttende Where Bluebirds Fly og et dronende elektronisk lydbilde med Yorkes effektdrevne vokal som eneste soniske motpart. Dypt fascinerende eller drepende kjedelig alt ettersom hvor nedsyltet du er i sentralstimulerende droger.

Den avsluttende låtrekken reduserer kvaliteten en god del i mine ører, og gjør at utgivelsen slutter ufullendt. Com Lag inneholder interessante tilskudd til Radioheads albumutgivelser, men er først og fremst å regne som nødvendig for de hardbarkede tilhengerne. For min del har utgivelsen ført til at jeg har plukket Hail To The Thief frem fra en nedstøvet tilværelse, og jeg har sverget for meg selv å ikke gå glipp av neste mulighet for å se Radiohead i konsert. I mine øyne er altså 2 + 2 = 4 for Com Lag.

Tanakh - Dieu Deuil

(Alien8)

Som Tindersticks på bærtur eller Calexico med solstikk? Eller Morricone som lurer Nina Nastasia til sengs etter å ha gurglet bongvannet til Molasses?