Words Of Wisdom And Hope

Teenage Fanclub & Jad Fair

CD (2001) - Geographic / Bonnier Amigo

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

The best of two worlds...

Skotske perleleverandører møter amerikansk primitivist. Sjelden kost.

Ovenstående tittel er rappet fra den nye komboutgivelsen til Jay-Z og R Kelly, men jeg synes det passet så mye bedre på prosjektet til Teenage Fanclub og Jad Fair. Koplingen Jad Fair og Teenage Fanclub virker pussig, men dertil spennende. Fair har for øvrig tidligere gjort et lignende album med Yo La Tengo (Strange But True, 1998). Visstnok er Words Of Wisdom And Hope et resultat av et lengre vennskap mellom Blake & Co. i Teenage Fanclub og Jad Fair. Fair er nok, på tross av utgivelser siden 1980, ikke særlig kjent i Norge. Fair og hans band Half Japanese kan vel beskrives som primitivmusikere. Med dette menes en naiv og leken holdning til musikken de lager. Fair selv har spilt gitar i alle år, uten visstnok ennå ha lært seg et eneste grep (og vi snakker ikke om luftgitar, må vite). Tekstene til Fair er maniske og lekne, men først og fremst naivt ekte og spontane. Vokalmessig høres Fair ut som en yngre og mer frynsete versjon av Lou Reed. Fair prater, snakker og drodler i vei, uten å ta det hele så veldig tungt. Resultatet blir dertil morsom og spontant ekte vare.

Hvis du nå begynner å danne deg et bilde av Jad Fair, så blir steg to i analysen å se for seg denne mannen og hans tekster satt opp i mot Teenage Fanclubs vakre og melodiøse musikk. Skottene som i de siste utgivelser har gitt ut noe av den nydeligste poprock jeg hittil har kommet over. Vakker vokal og koring, flinkisgitarer og følsomme tekster. Det er nesten slik at det er godt å ha kjærlighetssorg når man samtidig kan ha tilgang på flere av Teenage Fanclubs album. Mine ultimate sommerlåter finnes på Grand Prix (1995), og skal man på biltur så må Songs From Northern Britain (1997) være med.

På Words Of Wisdom And Hope forsvinner sangen og koringen til Teenage Fanclub, tilbake står musikken. Og her er det små endringer fra Fanclub sin side, bortsett fra at gitarveggene er noe mer neddempet enn tidligere. Jad Fair snakker, synger og hoier ut sine tekster. Av og til hjulpet med litt kvinnelig koring, men stort sett blir samtlige låter Fair sin egen lille lekegrind. På det viset kan det virke som om Teenage Fanclub pliktskyldig, men fornøyd, må følge opp Fair. Høydepunktet kommer på Power Of Your Tenderness: Fair synger "From the bottom to the top/ I like you more than soda pop". Og slipper unna med det! Teenage Fanclub følger opp med vakre gitarlyder, og suksessen er i boks. Ekte og direkte kjærlighetserklæringer av det mer banale slaget paret med tander gitarbasert poprock? Det er akkurat på denne låten, halvveis ute i plata, at Fair og Fanclub treffer hverandre aller best. Resten av Words Of Wisdom And Hope består av ulike varianter av krysningen mellom disse to verdene. Aldri dårlig, ei heller aldri helt optimalt. Denne lytteren blir nok først helt fornøyd når slikt et samspillsprosjekt blir det bittelille hakket mer samkjørt enn det blir her.

Dette er nok det mest tilgjengelige verket til Jad Fair uansett, og kan nok anbefales som oppvarming før man entrer denne mannens musikalske univers. For ihuga fans av Teenage Fanclub vil nok vokal og koring savnes. Likevel er dette verdt er forsøk, du blir i hvert fall ikke sittende igjen med følelsen av å høre på dusinvare.