The Emotions

Candi Staton - Candi Staton (2003)
Candi Staton - Candi Staton (2003)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

De gamle er fortsatt best

Å lytte til Candi Staton burde vært obligatorisk for alle som er tilhengere av soul.

Candi Staton var et ukjent navn for meg helt til jeg innså at "å ja, det er dét hun heter, hun som synger Young Hearts Run Free". Staton hadde en enorm hit med discolåta i 1976, men på dette tidspunktet hadde hun allerede vært aktiv i musikkbransjen i over et tiår.

Amerikanske Candi Staton vokste opp på en gård i Alabama på 1940-tallet, og begynte sangkarrieren i gospelkoret Jewell Gospel Trio i ung alder. Gospeltrioen turnerte med blant andre The Staple Singers, Soul Stirrers og Mahalia Jackson. På slutten av sekstitallet ble Staton en del av Fame Studios i Muscle Shoals, som ble ledet av Rick Hall. Southern soul-sangeren hadde suksess med sine tolkninger av blant annet Stand By Your Man og In the Ghetto.

Etter syttitallets discohit Young Hearts Run Free gikk Candi Staton på tidlig åttitall tilbake til å synge gospel. I 1991 fikk hun igjen en stor hit med The Sources dansegulvfyller You Got the Love, hvor hun bidro med vokal. På 2000-tallet var det igjen tid for sjangerskifte, denne gangen igangsatt av at det britiske plateselskapet Honest Jon's (hvor blant andre Damon Albarn er en av bakmennene) slapp en samleplate bestående av Candi Statons soullåter fra seksti- og syttitall. Med denne var disco-tiden et tilbakelagt kapittel nok en gang. I 2006 kom His Hands, som omhandlet utroskap, mishandling og alkoholisme. Staton er en eksepsjonell fortolker, som synger om ekteskapelige sorger med en rå stemme som speiler smerten og utfordringene hun selv har vært igjennom. Slik sett minner hun ikke så rent lite om både Etta James og Aretha Franklin.

Who's Hurting Now tar opp tråden etter His Hands. Borte er discohiten Young Hearts Run Free, og i stedet blir vi presentert for mesterlig soul. Også her er tematikken kjærlighetssorg, svik, sinne og forsoning. Produsent Mark Nevers (Lambchop) og Honest Jon's Mark Ainley har satt sammen et låtmateriale som består av både gammelt og nytt. Musikalsk plasserer Candi Staton seg innen deep soul og southern soul-sjangeren, og sammen med et knalltett band formidler hun låtene i et akkurat passe rufsete og laidback lydbilde. Bandet består blant andre av Statons sønn Marcus Williams på trommer og dattera Cassandra Hightower som korist, i tillegg til studiomusikeren Barry Beckett fra Fame Studios på Hammond B3.

Her er ingen vokaltekniske krumspring, bare Statons rungende, blødende stemme. Singer/songwriteren Mary Gauthier har skrevet den opprivende Mercy Now, en engasjert kommentar til samfunnsutviklingen. Spesielt her demonstrerer Candi Staton gripende og magisk formidling. Hun akkompagneres av en nedstrippa og nærmest ærbødig akustisk gitar mens hun synger "I love life, and life itself could use a little mercy now". Vakrere blir det ikke.

Åpningssporet Breaking Down Slow drives framover av en stødig blåserekke som syder av musikalsk overskudd og energi, mens tittelkuttet er en funky sak med sekstitallsfeel som minner om Sharon Jones & the Dap Kings. Også I Feel The Same er et av platas bedre øyeblikk, hvor de heftige blåserne ligger oppå et kraftfullt og tett komp.

Candi Staton blir ikke yngre med årene. Hun har vært en del av musikkbransjen i over et halvt århundre, og det er leit at ikke flere kjenner til musikken hennes. Jeg håper at Who's Hurting Now? fører til at flere folk får kjennskap til henne. Hun burde være en selvskreven inspirasjonskilde for yngre soulsangere som Amy Winehouse, Duffy og Joss Stone.

Å lytte til Candi Staton skulle vært obligatorisk for alle som anser seg selv som soulentusiaster.