Burned Mind - Wolf Eyes (2004)
Fuck Pete Larsen - Wolf Eyes (2002)

(7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7)

Årets låt. Minst.

Ekstremt fengende og omtrent like subtil som å falle hodestups ned trappa.

Det skjer ting i USA for tida.

Et orkester som Black Dice har gått fra å være et kaotisk og voldelig noisecore-band til å bli et av planetens fineste eksperimentelle rockeband. Sensasjonelt nok selger de også litt plater og får oppmerksomhet både her og der. Det samme gjelder for Animal Collective - det er virkelig morsomt å se såpass eksentriske mennesker flørte med rockstjernestatus. Det er nesten så jeg må utstede et dementi for alle dødsannonsene jeg har rykket inn på rockens vegne i det siste.

Wolf Eyes har romstert i undergrunnen en god stund nå. Fra basen sin i Detroit har trioen spydd ut en enorm mengde utgivelser i alle mulige formater – kassetter, LP'er, vinylsingler, lathecut-plater og ikke minst et hav av CDR-skiver. DIY-kredden blir ikke akkurat mindre av at John Olson driver kassett-labelen American Tapes som velter ut vond støy av Wolf Eyes og likesinnede.

I det siste har bandet blitt mer synlig også utenfor den lille undergrunnen de har skapt for seg selv. Turnévirksomhet sammen med Sonic Youth hjelper nok på, og vips, så fikk gruppa platekontrakt med selveste Sub Pop. Den gamle ærverdigheten har gjort mye rart med alle pengene selskapet fikk for Nirvana-eventyret, men denne gangen har de for alvor klart å gjøre noe riktig.

"Stabbed in the face" er altså første skritt for Wolf Eyes på stort plateselskap, med skikkelig distribusjon og greier, og første smaksprøve fra albumet "Burned mind" som er ute i disse dager. Dette er faktisk en plate du teoretisk sett kan kjøpe på ditt lokale Platekompani, og ikke kun på bandets konserter, noe som ofte var tilfelle tidligere. Og for en låt de har valgt å feire "sellouten" sin med! Her er alle ingrediensene til stede som Wolf Eyes har foredlet over sikkert et tresifret antall utgivelser de siste årene. Tunge og brutale industrielle rytmer kombinert med ukontrollert fresende støy og skrikende vokal gjennomkokt i et kar med feedback og galle. Throbbing Gristle og Whitehouse møter estetikken fra vår tids digitale støymakere, hvis jeg kan driste meg til å være litt tabloid.

Dette høres kanskje slemt ut, men tro meg, "Stabbed in the face" er ekstremt fengende og omtrent like subtil som å falle hodestups ned trappa. Årets låt. Minst.

Etter denne fulltrefferen kunne Wolf Eyes fylt opp b-sida med hva som helst for min del. "Hva som helst" er heldigvis "Rat floods", et skrapende, truende og stille lydlandskap som når som helst truer med å bryte ut i ultravold. "Stabbed in the face II" er a-sida strippet for vokal. Perfekt for din neste industrikaraoke-kveld.

Utrolig bra, altså. Og siden det blir utgitt på en diger rocke-label kommer det sikkert til å generere litt hype, også. Jeg er sikker på at mange kommer til å få sitt første møte med denne typen ekstrem musikk gjennom Wolf Eyes' plater på Sub Pop, og da er det ekstra fint et dette er lyd som faktisk er i stand til å forandre liv.

Hurra for de gode tidene!

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på pstereo.no,
der den fikk karakteren 9/10