The White Stripes
Har Mar Superstar
Brassy

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Co-co-dansing

COCO gir deg mer organisk, fengende og funky dansemusikk. Indieduoens trommer og bass gir en vellykket oppfølger til debuten.

Chris og Olivia er fra City of Olympia og kaller seg følgelig COCO. Canadierne er nå ute med sin andre skive, også denne gang på K Records, og som ved debuten C.O.C.O (2000) utgjør de fortsatt en organisk tromme- og bass-duo. I likhet med The White Stripes består COCO av en jente og en fyr, og duoen som er mer en poppa versjon av Jack og Meg White, har turnert med nettopp Detroit-paret. Det høres kanskje tynt ut med kun to instrumenter og vokal, men i denne sammenhengen er jeg enig med Rema 1000 om at det enkle ofte er det beste. The COCO Sound er ikke veldig ambisiøs musikk, men fy så moro.

Rolling Stones var av de første som tok rhythm and blues inn i rocken på sekstitallet. COCO gjør også dette med hell nå etter siste årtusenskifte. De lager en slags humørspredende rocka indie-soul-funk, som har til hensikt å få deg til å vrikke løs. I introen formaner COCO en rytmerevolusjon; "Everybody knows that it's your civic duty, to let loose sometimes and shake your booty". Også denne gangen vil nok COCO gi alle skap-danserne der ute litt ekstra trim. Aller best fungerer det på spor fire, None of That, som starter med et utrolig tøft trommekomp før en fengende kjapp bassfigur inviterer den sexy vokalen til Olivia Ness.

De velproduserte låtene er stort sett bygd opp på Olivias funky bassfigur og Chris Suttons drivende trommer, og med en vakker laidback soulfylt vokal som topping gir Olivia musikken det lille ekstra groovet. Chris slipper også til på et par låter: Han er på sin side mer inne på snakke-groovet, og det gjør disse låtene enda mer laidback, men uten at materialet ender opp som annet enn meget funky. Utover trommer og bass er det kun et og annet klapp, i tillegg til noen synthlyder her og der.

Dette var ikke det viktigste bidraget til musikken i 2002, men det er absolutt mye moro å hente i COCOs andre langspiller. At The COCO Sound ikke varer mer enn snaue halvtimen gjør ingen ting. Det er det denne repeat-knappen er til. Noe å slenge ræva i taket for.