The Velvet Underground
The Who
Iggy Pop

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Fotball, damer og alkohol

Fotball, sprit-overdose og skumle damer. Bergensbandet The Underachievers holder seg til gutteklisjeene med sin rock à la The Who.

Jeg var så vidt fylt 12 år da Argentina møtte England i kvartfinalen under fotball-VM i Mexico i 1986. Likevel husker jeg fremdeles den kampen - hvordan den lille, småfeite argentineren med nummer 10 på ryggen hoppet urimelig høyt opp i luften og styrte ballen i det engelske målet ved hjelp av knyttneven, "Guds hånd", som han senere sa. 1-0. Og så, fire minutter senere: Den samme mannen får ballen på midtlinja, dribler seg forbi fem engelskmenn, runder målvakten og triller ballen i mål. 2-0. Diego Armando Maradona, selvfølgelig. I løpet av de fire minuttene i 1986 fikk han meg til å innse at fotball kan være spennende. Det skulle derfor være unødvendig å si at jeg alltid har hatt en hemmelig svakhet for den lille argentineren med det store egoet.

De fem unge herrene i bergensbandet The Underachievers husker tydeligvis dette magiske fotballøyeblikket minst like godt som meg. Ikke med sinne over den uredelige handsen som sendte England ut av VM, men med dyp beundring for "Fotballens Messias", som de kaller ham. Kvintetten åpner nemlig hele debut-EPen sin med lyden av Maradonas legendariske "Hand of God"-mål, slik det hørtes ut på argentinsk fjernsyn. Og akkurat idet TV-kommentatoren brøler "måååååååååååååååååååååååål" slik kun en søramerikansk sportsjournalist kan, smeller The Underachievers i med fuzzgitarer og trommer i sin hyllingssang til Maradona.

Selvsagt dreier ikke Sings Maradona seg bare om den argentinske fotballspilleren. Likevel byr hele plata på en nostalgisk reise tilbake i tid til minner fra yngre dager - minner som antagelig gir de fleste gutter en sterk følelse av déjà vu: Et ublidt møte med whisky. Og skrekken og skuffelsen over den søte jenta som plutselig dukker opp full av skumle tatoveringer.

Også musikalsk ser The Underachievers bakover i tid. Her er det Iggy Pop, Velvet Underground og The Who for alle penga, og det uten at våre venner gjør det aller minste for å skjule hvem som er forbildene. Nei, platecoveret er til alt overmål en ren kopi av The Who Sings My Generation-albumet, bare at mens Pete Townshend & Co. poserte foran Big Ben, har bergensgutta valgt seg hjembyens Johannes-kirke i stedet.

The Underachievers leverer med andre ord rock med skikkelige 1960- og 70-tallsvibber. Her får du tøffe fuzzgitarer, kompromissløs Iggy Pop'sk vokal og u-uuu-u-koring av beste 60-tallsmerke. Best er den her mye omtalte låta Maradona. Det var også denne melodiøse rockeren som først førte kvintetten ut i rampelyset da NRK P3 i fjor kåret den til ukens demo, og som dermed gjorde bandet interessant for det lille plateselskapet Banana Party. Men også Kick Back in the Sun er en nesten irriterende fengende rockelåt med en vakker melodi. Du vet, en sang av den typen som kverner ustoppelig rundt i hodet ditt samtidig som du har en lei følelse av at du har hørt nesten eksakt den samme melodien før - uten å kunne plassere den.

Personlig synes jeg inspirasjonskildene kan bli litt i tydeligste laget. Det betyr imidlertid ikke at The Underachievers er, vel... "underachievere" som får mindre ut av musikken sin enn evnene skulle tilsi. At Sings Maradona tvert imot er en lovende debut underbygges av det faktum at det anerkjente engelske plateselskapet Rough Trade vil gi ut EPen i England