Yona-Kit
Glenn Kotche
On Fillmore

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Eraserhead

Minimalistiske lyder fra Darin Gray (Dazzling Killmen, Brise-Glace, Yona-Kit): Forstyrrende, vakkert og skummelt.

Bassist Darin Gray fra St. Louis er et respektert navn i alternative musikkretser, og vil nok for mange være kjent fra både støyrock-legendene The Dazzling Killmen, Brise-Glace og de mer ekstreme Yona-Kit med KK Guru fra Zeni Geva. De to siste prosjektene involverte dessuten gitarguru Jim O'Rourke (nå Sonic Youth), og Gray har hele karrieren vekslet mellom ekstreme uttrykk og mer ordinær popmusikk, særlig fra St. Louis og Chicago. Han deltar derfor like naturlig med Jim O'Rourke og Bobby Conn som Gastr del Sol og The Unstable Ensemble.

St. Louis Shuffle er hans første soloalbum, hvis man trekker fra hans samarbeider med Loren Mazzacane Connors og Blues for a B.A.G med Glenn Kotche (Wilco, The Lofty Pillars). Det er ingen lett plate å lytte til dette her, og den ligger relativt langt unna hans tidligere uttrykksformer. De 19 instrumentale sporene består kun av bass, og han benytter den ikke til å skape harmoniske melodier. Snarere abstraherer han seg fra slike vanlige uttrykksformer, og danner heller egenartede og oppkuttede lydcollager som varer mellom 20 sekunder og tre minutter. Det er svært lite å feste tonene til, og man må selv danne sine egne bilder til lydene som kommer ut for å få særlig utbytte av hans improvisatoriske komposisjoner. Kuttene veksler mellom dyp, rumlende ambiens til nesten avslappende partier, plutselige og ubehagelige utbrudd av støy, hvinende skraping og lengre partier med fullstendig stillhet. Etter å vært sammen med ham noen timer blir det bare naturlig at han kaller sistesporet for The St. Louis Shuffle is Driving Me Bananas!

Låttitlene til slike instrumentale "skisser" gir selvfølgelig rom til å utfolde seg, og her er det St. Louis som er rød tråd. Gray har navngitt mange av sporene direkte eller indirekte etter personer kjent fra byen; vi har forfatteren William S. Burroughs (Naked Lunch), skulptøren Ernest Trova (som donerte mange verk til Laumeier Sculpture Park), forfatteren Kate Chopin (The Awakening), Karyn Kusama (regissøren av Girlfight) og poeten T.S. Eliot, som noen av titlene her. Det er i en slik sammenheng Darin Grays musikk stiger ut av de rammene som er i platen alene, og gir den mer interessante referanser.

Det er i en slik bredere kontekst St. Louis Shuffle har aller størst verdi. Jeg får noe av den samme følelsen som når jeg hører på filmmusikken til Eraserhead, det er som om lydene her tilhører samme ånd og tjener samme idé. Som bakgrunn til et eller annet kunstprosjekt, en film eller en installasjon, kommer derfor platen best til sin rett. Å sette på St. Louis Shuffle til en snål film, eller å ta den med på reise er både effektfullt og ganske skummelt - som hjemmekos blir den noe uegnet.