Fu Manchu

Dinosauric Futurobic - We (2002)
Lightyears Ahead - We (2003)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Cosmic bikers

Sammen med Chris Goss har We skapt et monster av en plate.

We har faktisk holdt det gående helt siden 1993, men det var først i 1999 (Livin' the Lore) at folk flest fikk øynene opp for denne kvintetten. Og tre år senere kom et slags gjennombrudd med Dinosauric Futurobic. Årets utgivelse er det naturligvis derfor knyttet en del forventninger til. Smugglers beviser at man ikke må være fra San Francisco eller ha opplevd Woodstock for å spille psykedelisk og seig space/stonerrock.

Hovedstadens rockere har gått i studio med produsent Chris Goss (Queens of the Stone Age, Kyuss, Masters of Reality), og sammen har de skapt en plate med ørken, verdensrom, intensitet, psykedelia, rosa glam og svett dongeri som stikkord. Ved å samarbeide med Chris Goss har We optimalisert og kontrollert det energiske lydbildet som tidligere var sterkt påvirket av band som Kyuss og muligens Fu Manchu. Årets utgivelse ligger noe lengre unna disse bandene enn foregående utgivelser.

Band som Led Zeppelin og Black Sabbath er tidligere blitt brukt som referanser for å markere We's posisjon i lydlandskapet, og det med god grunn. Der Sabbath spilte tungt og intenst, representerte Zeppelin en mer bluesorientert, psykedelisk hardrock. We ligger omtrent midt i mellom, med både trøkket og det til tider maniske uttrykket fra Sabbath, i samspill med den psykedeliske og litt svevende delen av Zeppelin. Det spilles altså fremdeles søttitallsklingende stonerrock, men We unngår de verste rockeklisjeene.

Cosmic Biker R'n'R og Crawling out of the Wreckage byr opp til steintung stoner, Sassy Zazie og Lucid har et mer flytende og psykedelisk drag. On the Verge to Go gir assosiasjoner til Monster Magnet og deres spacerock, og tittelkuttet på 9 minutter er innom alt fra LSD-inspirert gitarhypnose til blytunge hammerslag av bassfrekvenser.

Thomas Felberg er bandets vokalist og frontmann, og gjør en ypperlig jobb på plata. Med rosa tights og indianerfjær i håret gir han og resten av bandet dessuten et sceneshow som få andre her til lands klarer å matche. Live er We, uten å ta for hardt i, et av Norges aller beste band. Det ligger nok en del rutine og erfaring bak dette, da de har turnert nærmest sammenhengende de 10 siste årene. Høsten 2004 blir heller ikke en pustepause; We har allerede lagt ut på en tettpakket Norgesturne som så langt har god mottagelse fra mange hold.