Fake

Stone Temple Pilots
Alice In Chains

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Tilbake på scenen igjen

To kvelder på rad i januar 2003 var den originale besetningen av LOA samlet på samme scene for første gang siden 1995.

La oss reise tilbake i tid - nærmere bestemt til sommeren 1989 og New York. Tre karer bestemmer seg for å starte et band de kaller Life Of Agony. De tre karene er vokalist Keith Caputo, gitarist Joey Z og bassist Alan Robert. Fulle av energi begynner de å spille på undergrunnsscenen i New York, og får seg raskt et navn og en liten, dedikert fanskare. Etter hvert blir også bandet belønnet med en platekontrakt på Roadrunner, og i tillegg får de en fast trommis i Sal Abruscato (Type O Negative).

Deres første skive, River Runs Red, kommer ut i 1993, og dens fengende og energiske hardcore slår an og blir en stor suksess. På den påfølgende turneen skaffer bandet seg enda flere fans.

I 1995 kommer Ugly ut. Dette er en noe mer eksperimentell post-grungeskive som får en mer blandet mottakelse. Etter den påfølgende turneen sier Abruscato takk for seg, men LOA gir seg ikke. Dan Richardson (Pro-Pain) slutter seg til bandet, og Soul Searching Sun kommer ut i 1997 - i samme stil som forgjengeren Ugly. Også denne skiva får en blandet mottakelse, og vokalist Keith Caputo bestemmer seg for å gi seg.

Caputo var mye av LOAs sjel, og bandet får problemer i etterkant av hans avskjed. Tidligere Ugly Kid Joe-vokalist Withfield Crane blir med bandet på Soul Searching Sun-turneen. Savnet av Caputo blir imidlertid for stort, og bandet bestemmer seg etter turneen for å ta livet av Life Of Agony.

I januar 2003 viser det seg likevel at det er liv i bandet igjen. På Irving Plaza i New York holder bandet to utsolgte reunionkonserter. Dette er første gang siden 1995 bandets originalbesetning står samlet på samme scene. Opptakene fra disse reunionkonsertene er det vi finner på denne pakken, bestående av en dobbel CD og en DVD.

LOA holder det gående i drøye 80 minutter, og rekker gjennom 18 låter. Sangene er hentet fra deres tre utgivelser, med hovedvekt på deres debutskive River Runs Red. Første låt ut er nettopp tittelkuttet fra River Runs Red, og den sitter som et skudd. Man skulle ikke tro at disse karene har vært borte fra hverandre i lang tid. En bra start følges mesterlig opp med This Time, som virkelig representerer LOA på sitt beste. Temposkifter, fengende gitarriff og en herlig innlevelse av Caputo på vokal. Caputos vokal er på mange måter det som gir LOA sitt helt spesielle særpreg. Han gir mye av seg selv på scenen, og lever seg virkelig inn i hver låt.

Det er ikke langt mellom høydepunktene på resten av skiva heller. I Regret, Tangerine, Through And Through, samt en akustisk versjon av Let's Pretend er bare noen av godbitene vi får servert. Let's Pretend er nok et eksempel på hvor mye Caputo lever seg inn musikken. Hans ærlighet kommer tydelig fram i teksten, hvor han tar for seg sine egne foreldres narkotikamisbruk.

And now I hear you used to treat me cold.
You disappeared and left me all alone.
I'm sure you didn't know right from wrong.
'cause both of you were always getting stoned.

Tekstene til Life Of Agony er av den dystre og deprimerende sorten, og appellerer til ungdom som støter på vanskeligheter i livet. Nettopp tekstene spilte nok en stor rolle for mange ungdommer som trykket bandet til sitt bryst på midten av 90-tallet.

Til slutt på CD 2 er det slengt på tre bonus-spor, som ikke gjør stort mer enn å fylle opp discen litt. Dette er alle låter fra band som LOA-medlemmene har spilt i den tiden LOA lå brakk. Av Among Thives (Roberts band) og Supermassiv (Abruscato), som begge er relativt likt LOA, kommer Among Thieves best fra det. Ingen er dog i nærheten av LOAs særpreg og kvalitet. Keith Caputos låt fra hans siste soloskive presterer å være sær og kjedelig på samme tid. Konklusjonen etter å ha hørt disse sangene er soleklar - alle har godt av å samles i LOA igjen.

DVDen som følger med passer nok best til den mest dedikerte fansen. Den innholder ikke stort mye mer enn selve konserten, og man kunne med fordel slengt på litt ekstra bonusmateriale her. 20 minutter intervju med medlemmene er det eneste ekstra som tilbys, og det blir for tynt. Kameraføringen fra konserten er også til tider litt amatørmessig. Jeg er klar over at det er vanskelig å få til gode konsertopptak, men et sted går grensen! Uryddig kameraføring blandet med uheldig lyssetting gjør at de fleste bildene av Robert, Joey Z og Abruscato blir redusert til mørke skygger.

Dette er helt klart en godbit for enhver LOA-fan. Og for de som ikke kjenner til bandet fra før; en flott mulighet til å stifte bekjentskap med bandet. I seg er CDene verdt en femmer, men i en totalvurdering er jeg redd DVD-biten trekker helheten ned til en firer. Merk; det er også mulig å få kjøpt CDene og DVDen hver for seg.

I disse dager er Life Of Agony ute på en omfattende USA-turne med nye låter på spillelisten. Går turneen uten større problemer ser det altså ut som vi kan få mot en fjerde skive fra LOA.