Link Wray
bob hund
Dick Dale

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Surf-a-billy soundtrack

Stemningsfull surf-instrumental fra Sverige, även Känd Från TV...

Det svenske surfgitarist-vidunderet Robert Johnson er tilbake med sitt backingband Punchdrunks. Cinemascope-a-dope er soundtracket til den svenske filmen Känd Från TV. Her tilbyr mannen med den legendariske navnebroren 13 instrumentale låter som klokker inn på under 30 minutter.

Deres forrige CD Fried On the Altar of Good Taste (2000) var en utmerket plate. Forventningnene var således absolutt til stede for denne, selv om det ikke kan regnes helt som en ordentlig utgivelse. Platen er i likhet med deres fire andre skiver utgitt på det svenske plateselskapet Silence, som også huser bob hund. Robert Johson and Punchdrunks har hatt tett kontakt med bob hund hele veien, både gjennom turneer, gjesteopptredener, med mer. Det kan i enkelte øyeblikk merkes på denne skiven også, hør for eksempel på Old Superstition (Works In a Different Age) som høres ut som Link Wray med Bob Hund som backingband. Åpningssporet Scientifically Raw er også en høydare, med et røft riff som driver en ellers stemningsfull låt fremover.

Cantina El Loco kunne ha vært på den nye platen til Calexico; deilig, deilig mexikansk-inspirert tristesse. Den finnes i to versjoner, der særlig demoversjonen er verdt å fremheve. Tenk deg en typisk meksikansk Cantina sett gjennom øynene til Sergio Leone, dra sombreroen ned i panna og sett deg i gyngestolen og nyt.

Galvestone Giant, Surf as Houdini og New Interns Watusi var også med på Fried On the Altar of Good Taste, og hører naturligvis også med til høydepunktene på denne utgivelsen. Surf as Houdini er skitten og rask surf-rock i beste Dick Dale og Link Wray stil. Galvestone Giant er mer stemningsfull og kan minne om en surf inspirert coverlåt av det undervurderte bandet The Valentine Six. Platen avsluttes med en synth/casio-versjon av Cantina El Loco kalt Portamento El Loco som utrolig men sant fungerer helt greit som en avslutning. Dermed er det jo bare å trykke play igjen.

Jeg tør påstå at Robert Johnson and Punchdrunks er som skapt for filmmusikk, selv uten å ha sett filmen. Men det merkes også at dette er et soundtrack, flere av låtene er lydkulisser som nok gjør seg best på film. Hvis du ikke har noen av de "ordentlige" skivene, bør du handle Fried On the Altar of Good Taste først. Har du derimot den og de andre kan du trygt kjøpe denne også, for bevares - det er en deilig liten instrumentalplate.

Björk - Greatest Hits

(One Little Indian)

Björk slår et heftig slag for fred, frihet, demokrati, omsorg og nytelse.