Ei søt lita jenta
Se min ild / Tatervise ved bålet

Elias Akselsen

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Taterviser

Sanger om rotløshet og vandrerlivets utfordringer som treffer langt utover snevre etnisk-kulturelle båssettinger.

Det har skjedd mye positivt innen formidling av taterkulturen i Norge de siste åra. Populære bøker, av bl.a Britt Karin Larsen og Thor Gotaas har bidratt til bredere aksept og forståelse for taterfolkets historie og ulykkelige erfaringer med majoritetssamfunnet. I assimileringen taterne har gjennomgått, fra reisende til buro, har minoritetens fortellinger, håndverkstradisjoner og musikk blitt liggende igjen langs veien som etterlatenskaper etter en levemåte som ikke var ønsket. Taternes kultur var primitive særegenheter som måtte erstattes: Naturtro byttes ut med rasjonalisme, muntlig overlevering med instrumentell læring.

En hel generasjon nordmenn har vokst opp uten å ha hatt noen direkte hverdagserfaringer med tateren som innslag i dagliglivet. Borte er vispeviklere, klokkeselgere og musikanter som opptrådte i utkanten av handelsstandsforeningenes martn's-dager. Den fornyede interessen for taterkulturen har i stor grad hatt utspring i musikken. Frontfiguren er Elias Akselsen, med og uten datter. I kjølvannet har en rekke regionale plateutgivelser tegnet et riss av en rik og mangfoldig musikkultur den jevne norsking har kjent lite til.

Hilmar "Bussi" Karlsen er et eksempel på levende formidling av tradisjonsstoff fra vår hardt prøvede minoritet. Plata er utgitt av Vinterland Studio på Lillehammer, et lite men flittig plateforetak som gir ut kvalitetsmusikk som desverre passerer langt under den "urbane" musikkradar i Oslopressa. Bussis plate er på mange måter mer tilgjengelig for et utrent øre enn Akselsens. Der sistnevnte synger med smertens patos og inderlighet i innlevelsen, driver Bussi en mer inkluderende formidling med vekt på arrangementer i populære stil-leier. Utvalget av sanger er også populært orientert, med fler av de mest kjente tatersangene og sanger om tatere inkludert. Åpningssporet, Mustalainen, var i gamle dager selve taterlåta og har til og med fått en plass i nasjonallitteraturen med Vidar Sandbecks fortellinger om Påsan.

Tatervise Ved Bålet, Burobengen og Hør Nå Min Pike er tre av tatervisenes "greatest hits", sunget utallige ganger rundt leirbålet og innspilt på plate en rekke ganger. Alle tre er hos Bussi ikledd smygende og trivelige arrangementer uten at de løses helt ut av sitt traderte opphav. De viser godt hvordan tatervisene som fikk et større publikum blandet skillingsvisas bilder og allegorier med den smektende, mollstemte stemningen i taternes egen musikk. Det er ganske så fint gjort på Bussis plate, og alle med sans for den gode vise har noe å hente her.

Temaene i sangene kretser rundt rotløshet og vandrerlivets utfordringer. Hjemlengsel og mangel på rotfestethet kontrasteres med følelsen av å sitte i bur når vandreren tar fast bopæl. Motsetninger mellom natur og kultur ligger også mellom linjene. Sorg, savn og sut blandes med glede og lys i et evig skifte. Noen av sangene gir også små gløtt inn i selve livsstilen, taternes hverdag, deres næringssorger og håp for framtida. Fortellinger om enkeltskjebner er en viktig ingrediens. Lytt til Burobengen, en arketyp i genren, med en trist historie fra taterlivet med litterært forbilde i små trykte viser til pris 10 skilling. Den forteller også at taterne var "outsiders", i konflikt med storsamfunnet, men stridbare og stolte.

Bussis kone Ritha Karlsen bidrar med sin egen vise, den fine Ei Søt Lita Jente. Musikerne tryller fram et lydbilde som ypperlig bærer musikken utover snevre etnisk-kulturelle båssettinger. Måtte den bære langt og inn i manges ører.