Joan Baez
Joni Mitchell
Cat Power

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Totusen en etter en

Damer med ben i nesen og kraft i lungene, fugler i strupen og vinden i håret – de sitter i samme bås som Lia Ices og skåler i rødvin og er dramatiske.

2011 blir bra. Det kjenner jeg på meg. Dette året skal det utrettes. Dette året skal jeg lage en liste, jeg skal sjekke den to ganger, også skal jeg krysse av punktene en etter en, etterhvert som jeg fullfører dem. Akkurat som Lia Ices krysser av alle punktene, en etter en etter en. Fantastiske broer, cello, en unik og vakker stemme, fengende down beat rytmer og Justin Vernon– i følge fjorårets toppalbumlister, så er dette alt som skal til for å bli nummer en. Hvordan kan 2011 ikke bli bra, lurer jeg på, når det starter med Grown Unknown? Lia Ices sitt andre album imponerer meg.

Ices sin debutplate kan best beskrives som kurant, aldri dårlig, aldri minneverdig. Nå returnerer hun som en moden artist som har funnet sin stemme, en stemme verdt å vente på. Hun fremstår aldeles sikker i sin sak. Lia Ices er en artist du lett blir kjent med, det er ingen vanskelig sak å stifte bekjentskap med henne og skulle du ønske å ta det så langt som vennskap stiller hun alltid opp.

Sporet Daphne fortjener sin egen paragraf. Emosjonell og sløv i begynnelsen, dempet og forførerisk, før det eskalerer inn i en herlig omslyngede fylde. Justin Vernon fra Bon Iver er med på vokal, og gjør sporet – ikke bare til det beste på platen –men også et av de bedre hittil i år. Lia Ices sin særegne stemme bryter og syter, men det oppleves ytterst tilbakelent og behagelig. Så kommer pianoakkordene inn – dramatiske og bevegende – også – den distinkte trommetakten. Fullkomment.

I bakgrunnen av Grown Unknown lurer den amerikansk westernarven sammen med damer som Cat Power, Joni Mitchell og Joan Baez. Damer med ben i nesen og kraft i lungene, fugler i strupen og vinden i håret – de sitter i samme bås som Lia Ices og skåler i rødvin og er dramatiske. For dramatikken er helt klart tilstede, og godt er nå det. Av og til trengs det. Kanskje ville noen kalt musikken til Lia Ices sørgelig. De ville ta feil. Den er derimot meget bevegende med sporadiske gjesteopptredener av melankoli, men helst, helst er den egentlig bare oppløftende vakker.

Det skjøre og det sterke går hånd i hånd i en kompleks og sjarmerende plate som allerede har fått kjørt seg mang en gang på anlegget mitt. Nå er ikke Lia Ices lenger en syngedame i den uendelige linjen, nå er hun Lia Ices.

Rockettothesky - Medea

(Trust Me)

Iskald og stemningsfull tragedie, fra en musikalsk dramaturg som ikke bare kjenner teorien, men også kan spille musikken.