The Glow Pt.2 - The Microphones (2001)
Mount Eerie - The Microphones (2003)
Live In Japan, Feb. 19, 21 & 22, 2003 - The Microphones (2004)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Fra bakrommet

Sprikende samling fra Phil Elvrum. 21 låter som viser hva The Microphones står for.

I 1992 dumpet den da 14-år unge Phil Elvrum borti Bret Lunsford (fra Beat Happening) som drev en musikksjappe i hjembyen Anacortes, Washington (som ligger mellom garasjerock-knutepunktene Bellingham og Seattle). Han fikk etter en del mas jobb på stedet, og den driftige tenåringen satte snart opp et lite studio på bakrommet til bruk etter stengetid. Slik startet Elvrums karriere, og ti år senere kan hans alter ego The Microphones utgi en samleplate uten å blunke, i trygg forvissning om at deres to siste utgivelser It Was Hot, We Stayed in the Water (2000) og særlig The Glow, Pt.2 (2001) fikk riktig så hyggelig mottagelse og har etablert bandet i lo-fi/indiekretser.

Elvrum beveget seg etterhvert ned til Olympia sammen med D+ (der han spiller trommer), hvor han kom i kontakt med miljøet rundt K Records. K ble dannet av Calvin Johnson (Beat Happening) i 1982, og er blitt et meget vel ansett selskap med artister som Beck, Built to Spill, Halo Benders, Mirah og Beat Happening i huset. Blant disse kunne Elvrum fint føle seg hjemme, med sin sans for gode popmelodier og forakt for polerte produksjoner. Etter et par kassett-utgivelser kom The Microphones' første CD i 1999, og siden dengang har det kommet låter på løpende bånd, både på samlinger, hele plater og drøssevis av singler med forskjellige artister som medmusikere.

Song Islands er den beste tittelen en slik utgivelse kan få. Her har Elvrum samlet 21 låter som tidligere ikke har vært å finne på noen av hans hele album tidligere, og i en slik sammenheng blir hver låt som en liten øy uten naturlige forbindelser med hverandre. Elvrum bygger bruer mellom singelhits og rariteter med sin avmålte såre vokal og veksling mellom skrangle-lo-fi, noisepop og akustiske folkviser. Uten spesielt mange av originalene i eie eller særlig informasjon i omslaget har jeg ingen anelse om hvem som spiller hva eller når de ulike opptakene er gjort, men Song Island er hakket mer sprikende enn The Glow, Pt. 2. Den har likevel nok av blinkskudd til å være interessant i passe doser. De første sporene er de mest skurrende og bråkete, og jeg antar at rekkefølgen er mer eller mindre i kronologisk. Kvaliteten tar seg opp etterhvert, og Elvrum har raskt vokst som låtskriver (Moon Moon, I Lost My Mind, The Moon og Deeply Buried). Ikke minst lover den ferske singelen Lantern/Antlers godt for fremtiden, og disse to sporene står frem som de mest vellykkede på denne samleren.

The Microphones startet som en forlenget skranglearm av Eric's Trip, men de har etterhvert fått sitt eget uttrykk med mer vekt på uskyldsrene viser i et klarere lydbilde, med hint til både akustiske Beck og Will Oldham. Song Islands dokumenterer ikke bare den artistiske utviklingen til fortsatt unge Phil Elvrum, men korter ned tiden til det neste albumet som sikkert er like om hjørnet. Song Islands er, sine behagelige øyeblikk til tross, aller mest en utgivelse for fansen og jeg anbefaler heller The Glow, Pt.2 for øvrigheten.