Echo & the Bunnymen
David Bowie

Sugar and Feathered - Aspera (2002)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Her er så underlig!

Aspera gir deg en billett til en gitarfri verden opplyst av svakt lyseblått lys.

Philadelphia-baserte Aspera har holdt det gående siden 1996 med sin pompøse "new romantics" kunstrock. Oh Fantastica er deres tredje album og det første innspilt for Jagjaguwar, som riktignok også har nyutgitt Sugar & Feathered.

Aspera fortsetter løpet bakover i tid på Oh Fantastica, til en verden der Roxy Music, Brian Eno, David Bowie, Peter Murphy, Echo & The Bunnymen og Japan er ruvende helter. De bygger kompleks og storslagen Wagner-pop med tjukke lag av den forrige generasjons synther og trommebokser. Mountains Will Give åpner med mektige synthakkorder og skifter rytmikk og tekstur mange ganger underveis. Dette er kjølig glamour fra Asperas iskatedral, synthene har ekko lange som kveldsskygger og gir et storslagent inntrykk.

Lost Our Will er et annet av høydepunktene denne gangen, der tonene veksler mellom å være stygge og pene og rytmene endres hyppig. Men ikke alt utover på plata fungerer like bra, instrumentalen The Sand In Your Shoe blir kjedelig i sin naivistiske utforskning av klingklang-melodikken fra Düsseldorf og ikke stort morsommere enn å få sand i skoa. Fluorescent Gaze er Aspera på sitt mest tilgjengelige og melodiske, godt hjulpet av gjestesangerinne Nicole Tripp. But For Now er en søt ballade der elpiano blander seg med de sedvanlige synthene.

Aspera har denne gang skapt musikk som er mer kompleks, skarpere definert og derfor muligens enda merkeligere enn på forgjengeren Sugar & Feathered. Lyden kan bli noe masete hvis du ikke er i humør til det, men disse tre kvarterene er i hvertfall hendelsesrike. For de av oss som var med på det som skjedde musikalsk tidlig på 80-tallet er det pussig å høre at noen så innbitt forsøker å stokke om på det som var og at resultatet ender opp med å bli såpass fremmedartet. I en annen virkelighet ville Aspera ha vært poprock-helter som var allemannseie, i denne verden er de småsære avvikere som kun havner på forsida i obskure fanziner.