[capsule review in English available]

Klikk
- Heizan hoppzann
- Hei, det er meg, ville bare si at jeg har vært nede i musikksjappa og kjøpt en ny gitar
- Så fett - hva har 'u kjøpt deg?
- En lekker Fender Telecaster - us modell, svart med hvit plekterbrett, driiti lekker
- En jævla Fender, faen, det er jo ikke noe ROCK, det er jo sånn gitar Springsteen bruker, og han er jo ikke akkurat...

... jepp, og det hjelper lite at jeg forteller mannen at min nyinnkjøpte gitar har blitt traktert av personlige helter i punk, rock og hard rock band, i mange tiår, for mannen har jo for så vidt rett. Jeg har kjøpt meg en kjempebra gitar, en av de mest klassiske og gjennomprøvde, en som er bunn solid og låter som en kule, men det er veldig få mennesker som åpner øynene litt ekstra når de ser eller hører en.

Amulets Freedom Fighters er litt sånn for meg, ikke image, glem det - men musikken, følelsen man sitter igjen med når membranen i høytaleren slapper av igjen. Det er solid som en stein, går akkurat så fort det skal gå og er akkurat hardt nok. Det hele ender opp med å bli en oppskrift på "norsk rock i det 21. århundre". Personlig savner jeg krydder og overraskelser, kinaputter og sprettert med kramper. Jeg savner molotov-cocktailen og krigerne fra coveret.

Paradoksalt nok synes jeg Profane Wish er den beste låten på albumet, for det er også den mest tradisjonelle. Ikke bare det at det er en god låt, men den er en av de få som bryter opp helheten. En absolutt favoritt er også selvfølgelig "den store hitten" Naked Eye. En annen låt som står litt frem er Circus Surplus, der den fryder seg i sin inspirasjon fra sen norsk punk (tidlig -90).

Ellers er det en haug med andre gode låter (til og med den som gitarmannen har lånt litt av Van Halen på) som dessverre ikke er noe annet enn nettopp det, gode låter. Freedom Fighters er et bra album, men det blåser meg på ingen måte av pinnen eller av andre ting man kan blåses ned av. For meg er Freedom Fighters litt vel godt polert og overprodusert, kanskje det er litt for mye lyd - og god lyd - hele tiden, kanskje mangler det litt dynamikk... Det er noe av det lille magiske Amulet har i seg på konsert som ikke er her.

Freedom Fighters er allikevel et godt album, som etter all sannsynlighet vil bli belyst og belest av laserstråler når øl er noe å forholde seg til, i alle fall noen av gangene. Bonus CDen i denne nyutgivelsen trekker ikke albumet opp, men det trekker det heller ikke ned.

Uansett, man bør ikke glemme at Amulet, som de andre bandene i sjangeren som spretter opp som paddehatter (vet ikke hva en paddehatt er, men de spretter opp overalt om dagen) ALLTID fungerer bedre live. Derfor vil utgivelser som denne bare forlenge de opplevelsen for de fleste (i alle fall de som har vett nok til å finne sin plass på disse konsertene). Det er også liten vits å sammenligne alle disse bandene. Joda, de er like på en måte, bygd på energi og hardt arbeid, så jeg synes de alle har livets rett. Om det ene bandet er bedre enn det andre er det opp til lydmenn og bartendere å avgjøre. For Amulet er rock, og som alle vet, det er rock som er herlig, Fender eller ikke!