Steve Earle
Guy Clark
Buddy Miller

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

California Dreamin'

Alvin spiller rollen som fortolker av andres materiale på sin nyeste utgivelse.

Hvis du liker rotekte, kontemporær amerikansk musikk, da kommer du ikke utenom Dave Alvin. Han må være en av de mest markante tradisjonsbærerne og formidlerne av amerikansk folkemusikk i dag. Han navigerer rundt i et landskap av blues, rock'n'roll, jazz, country og tex-mex musikk med den største naturlighet og kjennskap til terrenget. Alvins fortid som gitarist og låtskriver i The Blasters ville alene ha sikret han en plass i amerikansk musikkhistorie, men siden han overlot Blasters til broren Phil Alvin, har han hatt en suksessrik solokarriere som fortolker av den vide sjangeren americana. Han har nå 10 soloutgivelser bak seg, og de holder alle en beundringsverdig høy kvalitet. På West of the West er tiden kommer for å hedre et knippe kjente og ikke så kjente låtskrivere fra Alvins elskede California.

I så kyndige hender som Alvins gjennomføres dette prosjektet med kjærlighet, forståelse og respekt. Fallgruvene er mange når man tar for seg eminente låtskrivere som Tom Waits, Brian Wilson, Merle Haggard, Jackson Browne og John Fogerty, men Alvin styrer unna de aller fleste. Han får god hjelp av et meget dyktig band bestående av veteraner fra California, hvorav mange har vært faste bidragsytere på Alvins plater i lang tid. Blant dem er strengemultiinstrumentalisten Greg Leisz, som også har produsert, Bob Glaub på bass og Bobby Lloyd Hicks på trommer. Disse og et dusin andre bidragsytere skaper en balansert vellyd preget av akustiske instrumenter og en laidback stemning. Hele plata har en slags doven, tilbakelent groove, ofte med bluesen som basis.

En av de flotteste låtene på plata kommer i førstesporet California Bloodlines, skrevet av den for meg ukjente John Stewart. På en måte er låta definerende for Alvin og albumet i den forstand at den er sløy og bedagelige og tekstmessig sirkler rundt hvordan California aldri forlater blodomløpet. Nydelig akustisk fingerspill og orgel gjør dette til en ypperlig sommerlåt. Så følger Jackson Bownes Redneck Friend, som i Alvins hender blir seig storbyblues. Merle Haggards Kern River handler om rusten kjærlighet og bygges rundt Leisz' steelgitar, mandolin og fele. Blind Love av Tom Waits er mer blues, om enn kanskje noe vel sløv og bedagelig. Da er I'm Bewildered hakket vassere, med skarp bluesgitar og vokalgruppa The Calvanes på doo woop backing i bakgrunnen.

Neste høydepunkt er Sonora's Death Row, som er en av disse westerneventyrene som amerikanske låtskrivere som Steve Earle, Townes Van Zandt og Guy Clark elsker å fortelle. Between the Cracks er en annen sterk låt som er betegnende for Alvins musikalske ståsted og også denne platas misjon. Den er sterkt inspirert av meksikansk musikk og handler om en bokser som den dagen han ikke lenger er en suksess i bokseringen, faller utenfor den amerikanske drømmen. Det er noe med den grimme virkeligheten som rammet de fleste som dro til California på jakt etter gull i gamle dager, og de som nå drømmer om en fot innenfor show biz.

Fogertys Don't Look Now er en meget vellykket hyllest til de usynlige arbeidsfolka som gjør den tyngste jobben i samfunnet. Tolkningen av Surfer Girl er vel ikke like vellykket; til det er Alvins stemme for grov, selv om backing fra The Calvanes hjelper. Men tematisk er det jo en låt som er midt i gata for Alvin på denne plata – lengselen etter drømmejenta på en av Californias mange strender.

Ikke alle låtene sitter som et skudd, men som helhet har denne plata en tidløs kvalitet som gjør at den vokser for hver gjennomlytting. Som med all god americana er dette deilig musikk å høre på i bilen eller seint på kvelden, da mørket og ensomheten skaper en stemning som gir tekstene i disse låtene mening. Tematisk dreier det seg om lengsel, svik, mislykket kjærlighet, tapere og livet på skyggesiden i det ellers solrike California. Myten om det gode liv og en ny sjanse møter en hard virkelighet på skyggesiden av solskinnsstaten, i de mørke, møkkete gatene i storbyene. Som låtskriver selv vet Alvin hvordan han skal fortelle en historie og han vet hvordan han skal plukke de riktige historiene. Det er denne skiva et bevis på.

Kongen av California (som Alvin kalles) skuffer ikke her, men det blir nok litt for baktungt gjennom en hel plate.