Mama, I'm Coming Home
Crazy Train
Family System

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Blod er tjukkere enn piss

Møt familien Osbourne, en familie som liker den samme musikken som andre familier.

MTV ble frarøvet meg da en eller annen jævel i systemet fant ut at her var det penger å tjene på å selge abonnement til de som tror at bilder i bevegelse er betingelsen for konsumpsjon av musikk. I ettertid, etter å ha kikka innom kanalen hos venner og ukjente, er jeg imidlertid ganske glad for at jeg ble tørrlagt. Kanalen er egentlig bare en arena for sløsing av tid - 95% av tida går med på å vente, en fertil grobunn for "den neste kan være bra"-syken.

En viss nysgjerrighet ble vekket til live da kanalen annonserte at dens neste reality TV-konsept skulle bli dekningen av Ozzy Osbourne og hans nærmeste familie i deres eget hjem. Dog ikke nok til at jeg slang i vei en telefon til UPC. Jeg har med andre ord ikke sett ett eneste sekund av serien "The Osbournes".

Men, om jeg ikke kommer til The Osbournes, kan The Osbournes tydeligvis fint finne veien til meg. Som et spin off-produkt for serien har Epic/Sony latt familien sette sammen The Osbourne Family Album, til glede for seg selv og, tja, fåglarna vet hvem andre. Familien har gått løs på oppgaven med iver og glød, og motivert de enkelte låtvalgene med korte tekster forfattet av mor, far, sønn og datter.

Jeg kan like godt si det med en gang; jeg skjønner ikke meninga med denne utgivelsen. Det kunne sikkert ha vært et godt konsept for et par episoder av TV-serien, eller som en liste på seriens hjemmesider, men å slenge ut en skive på grunnlag av familiens favoritter, nei, det funker ikke helt. Med litt godvilje kan man kalle det en kuriositet, men først og fremst er det et vitnesbyrd om at Osbourne-familien er temmelig normalt unormale. Ozzy og kona Sharon bytter på å slenge tonal turtling til hverandre gjennom gode, gamle, trauste, familiære og ikke minst stuerene låter som Imagine (John Lennon), Mama, I'm Coming Home (His Ozznezz) og Wonderful Tonight (Eric Clapton). Dersom du også kommer fra en normalt unormal familie kjenner du til den overordnede tonen, og du blir neppe skremt på flatmark av noen av valgene som er foretatt.

Sønn og datter, Jack og Kelly, sper på etter beste evne som "opprørske" tenåringer med bitte-bittesmå indietendenser. De slipper små "bomber" som System Of A Downs cover av BS-låta Snowblind (tidligere utgitt på Nativity in Black, vol 2) og Starsailors Good Souls i et live-opptak. Selv for komplettistene er dette magre greier - nær alt er gitt ut før. De eneste unntakene er nevnte live-kutt med Starsailor, samt Mirror Image fra Dillusion, et Lifehouse-lydende band som her debuterer under Jacks beskyttende vinger. Jo, vi må heller ikke glemme Kellys cover av Papa Don't Preach (Madonnas lille schleger fra 1986), et relativt frekt og opprocka innslag i helheten. Om den unge damen har ytterligere musikalske kvaliteter kan jeg strengt tatt bare gjette på, men jeg håper i hvert fall at Kelly ikke deiser løs på en platekarriere basert på spin off-effekten fra denne serien - det er alt for opportunistisk og det er alt for mange gribber der ute. I så fall bør pappa Osbourne sette ned foten, slik han tross alt har lovet å gjøre dersom serien på noe som helst vis skulle ha en negativ innvirkning på familiens liv.

I sum er dette temmelig harmløs moro og et innledningsvis mildt underholdende produkt (hør Pat Boones storbandversjon av Crazy Train, samt dialogutdragene mellom låtene). Samtidig er det et låtutvalg som hovedsakelig like gjerne kunne ha vært fortatt av nabofamilien, og med det ramler interessen betraktelig for min del. Fra mitt synspunkt kunne Ozzy gjerne satt ned tottelottene like før idéen om denne skiva ble satt ut i livet.