Oasis
The Veils
Kula Shaker

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Dette ER musikk

Engelske The Verve fikk ikke lange levetiden, men har nok materiale til å levere denne solide oppsummeringen av deres karriere.

Det er mange band som av forskjellige årsaker får kortere levetid enn de så gjerne skulle hatt. Engelske The Verve takket for seg i 1999, ni år etter de ble dannet. I løpet av disse årene rakk de å levere fire album: Debuten A Storm In Heaven kom i 1993, etterfulgt av No Come Down i 1994. Men det var ikke før i 1995 med A Northern Soul de fikk noe særlig oppmerksomhet. Det store gjennombruddet kom likevel i 1997 med Urban Hymns, som skulle vise seg å bli deres fjerde og siste album. Platen skjøt til værs med god hjelp fra singelen Bitter Sweet Symphony. Ingen som var noenlunde oppegående da den kom ut kan ha gått glipp av den - eller The Drugs Don't Work for den saks skyld.

This Is Music dekker hele karrieren til The Verve, helt fra deres første single All In the Mind fra 1992 og til to tidligere uutgitte låter fra tiden rundt Urban Hymns. Og selv om de bare rakk å gi ut fire album holdt de et høyt nivå kvalitetsmessig (med unntak av No Come Down). Det knytter seg særlig spenning til de uutgitte låtene, her i form av This Could Be My Moment og Monte Carlo. Begge disse to er mer enn godkjent, og det høres godt at de kommer fra samme perioden som Urban Hymns, i alle fall This Could Be My Moment. Monte Carlo er en mer forsiktig sak, og virker som en låt som i tillegg ser litt tilbake på hvordan The Verve hørtes ut helt i starten. Hvordan hører vi det? Jo, helt fra den første singelen og til Urban Hymns har det foregått en klar utvikling av soundet deres. De startet som et mer psykedelisk band, men endte opp med et mye mer direkte uttrykk, som nok også førte til gjennombruddet med Urban Hymns.

Ingen låter er direkte svake, og det er en klar utvikling å spore når man sammenligner låter fra de forskjellige albumene. Rekkefølgen er, irriterende nok, tilsynelatende tilfeldig, noe som for meg virker inn som et aldri så lite forstyrrelsesmoment. Når det er sagt, er det en sterk samling singler dette bandet leverte på seks år. Hvis vi lar rekkefølge være rekkefølge, så er jo dette mer eller mindre tolv solide klassikere av The Verve. Jeg har aldri hørt storheten i History, bortsett fra at det er en helt grei låt, men når resten er såpass solid har det liten betydning.

This Is Music er en verdig oppsummering for The Verve, med sterkt overskuddsmateriale som ikke kom med på Urban Hymns. Det har blitt et flott inngangsportal for nye tilhengere, og det er jeg sikker på at denne kommer til å fungere bra som. Selv om Urban Hymns var gjennombruddet, finnes det flere godbiter lengre bak i karrieren som gjør at det ikke er nok med å bare eie den. Det er denne singelsamlingen en god påminnelse på.

Det har også skjedd ting siden bruddet i 1999. Simon og Simon har nå et nytt band, The Shining, som debuterte i 2002. Men ikke overraskende er det vokalist Richard Ashcroft som har stukket av med det meste av oppmerksomheten i forbindelse med sine to soloalbum, Alone With Everybody fra 2000 og Human Conditions fra 2002. Det hører jo også med til historien at bandet splittet i 1995 etter utgivelsen av A Northern Soul. Og om det var egoet til Ashcroft som gjorde at de kom sammen igjen og ga ut Urban Hymns skal være usagt, men det er vel ingen tvil om at det var et svært smart trekk.