To Russia With Love

Surferosa

CD-EP (2002) - H10productions

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Vellykket tilbakeskuende rock.

Rosa retro-fetisjister med energisk og lovende debut-EP.

Surferosa har utspring fra studentmiljøet i Bø i Telemark, og debuterer som plateartister med To Russia With Love EP. De har allerede markert seg kraftig som liveband ved blant annet å være en av Zoom-vinnerne i 2001, det bringer dem ut på en ekstensiv turné i det ganske land, samt en tur til England.

Åttitalls-estetikken skulle bli den første nye trenden i det nye milleniet, ble vi fortalt på slutten av forrige tiår. Surferosa tok trendanalytikerne på alvor, lånte 80-tallsfargen rosa, og spesialiserte seg, både imagemessig og musikalsk, på en slags glam-trash-punk-estetikk. De tar seg den frihet å definere seg selv sjangermessig som et trash-pop band, en relativt innsiktsfull og beskrivende betegnelse som de også har dedikert en egen låt til.

Surferosa låner uhemmet inspirasjon fra en mengde åttitallsfenomener. Vokalist Mariann framstår som et Debbie Harry-ikon, og bandet har mye til felles med Blondies kitschy-glampunk-pop/rock fra slutten av 70-tallet. Første låt har samme navn som Duran Duran-avleggeren Power Station, og sist men ikke minst har de lånt bandnavnet fra Pixies-klassikeren fra 1988. Musikalsk har Surferosa noe til felles med alle disse prosjektene, uten at de blir kopister.

De viser i løpet av de fire sporene at de kan lage glitrende låter, og de går ingen snarveier i forhold til sin åttitallsfetisj. Det spruter av energi og dynamikk, og til tross for bandets korte levetid hviler det også kvalitet over de fire låtene. Kreative detaljer, som baklengs maskering på Thrashpop, er heller ikke mangelvare. Inntrykket som dominerer, spesielt etter også ha sett dem live, er den sjarmerende framtoningen til vokalist Mariann. Hun har en glitrende stemme med et stort register, og tar også til de grader kommandoen på scenen.

Surferosa med Mariann i spissen guider oss tilbake til 80-tallet, slik de ser det. De framstår uansett som et helhetlig, kompromissløst og uredd band som det blir spennede å følge i fremtiden.