Plaid
Mouse on Mars

Around The House - Herbert (2002)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Myk jazzhouse fra 'dogme'-produsent.

En delikat blanding av house og jazz.

Den britiske produsenten Matthew Herbert lager musikk i mange stilarter innen dansbar elektronisk musikk, som han gir ut under forskjellige navn. Når han lager house kaller han seg bare Herbert, og dette er den fjerde utgivelsen under Herbert-navnet. På forrige plate, Around the House fra 1998, introduserte han vokalisten Dani Siciliano, som også er med å sette et sterkt preg på Bodily Functions.

Herbert liker å eksperimentere i studio, og han har klare oppfatninger om hvordan musikk bør unnfanges. På linje med de danske Dogme-regissørene har Herbert laget et manifest for hvordan musikk skal komponeres: Personal Contract for the Composition of Music (PCCOM). Dette manifestet har 10 regler, bl.a at man aldri skal sample musikk som andre har spilt inn før, at man aldri skal rekonstruere lyden av instrumenter hvis man har midler og muligheter til å bruke "ordentlige" instrumenter, og at man skal oppmuntre til å inkludere og bruke det som vanligvis kalles "ulykker" i studio. Selv om Herbert ikke sampler andres musikk, er sampleren hans favoritt-instrument, og han bruker den flittig. Han sampler "hverdags-lyder", og lyder som ikke er vanlig å bruke i musikk sammenheng, slik som opptak av blod som renner i årene, lyd fra laser øye-kirurgi, og lyder han skaper med en potetgull-pose. De merkelige lydene som åpner låta Addiction er opptak av en mus som prøver å komme seg ut av en søppelbøtte.

Disse eksperimentene kunne kjapt gitt plata et "festlig" raritets-preg, men de glir fint inn i musikken, og jeg hadde nok ikke lagt merke til dem hvis jeg ikke hadde lest om det. Herbert mener nemlig at man alltid skal informere om kildene til musikken. Disse lydene, sammen med utstrakt bruk av "ekte" instrumenter er med på å gi plata et organisk preg. Bodily Functions er en svært jazza house-plate, med mye bruk av tangenter og kontrabass og blå trompet. Enkelte spor er mer jazz enn house (eller ikke house i det hele tatt), som f.eks den nesten hel-akustiske I Know. Dani Sicilianos myke og melankolske stemme bidrar også sterkt til å skape jazz-stemning. Hun er i det hele tatt en svært viktig faktor i Herberts musikk. Stemmen hennes, kombinert med tekster som byr på litt mer enn det våset som vanligvis akkompagnerer vokal-house, er med på å gi denne plata litt dybde i mylderet av glatt og kjedelig housemusikk.

Når det er sagt, så er heller ikke denne plata noen utelukkende spennende affære. Den varer i 72 minutter, og jeg mister interessen lenge før den er ferdig. Det begynner bra med den fine og rolige You're Unknown to Me, som minner om en 40-talls jazz-standard, og fortsetter med It's Only, myk og blå med et flott refreng, hele tiden med Sicilianos stemme i hovedrollen. De to single-låtene, Suddenly og Leave Me Now, er begge pop-melodier med house-rytmer, og bør kunne ha hit-potensiale. Men etterhvert blir glir låtene i hverandre og blir litt anonyme. Det hele er velprodusert, delikat og upåklagelig utført, men hva slags assosiasjoner gir en slik beskrivelse? Nettopp - litt kjedelig. Voksen-house, liksom. Jeg blir litt lei de myke tonene i løpet av plata, som selvsagt er alt for lang. Herbert lager musikk som passer både for dansegulvet og sofaen, men det resulterer også i at enkelte av dansegulv-låtene ikke er funky nok, og at enkelte av sofa-låtene ikke klarer å holde på interessen.

Allikevel er det ingen tvil om at Bodily Functions er en ganske fin plate, som vil kunne appellere til mange. Når St. Germain har hatt slik suksess med sin blanding av jazz og house, er det ingen grunn til at ikke Herbert også skal kunne slå gjennom hos tilhengere av "sofistikert" house og myk jazz.