Korai Orom
When
Ole Lukkøye

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Lydsirup fra Timişoara

NU & Apa Neagra tar deg inn i en psykedelisk, men også elektronisk, steinalder i Romania og videre østover.

Romensk eksperimentell musikk er vel ikke det du oftest leser om på groove, men her er en utgivelse på det lille tyske selskapet Lollipop Shop som faller inn i denne kategorien. NU & Apa Neagra har holdt på siden 2001 i Timişoara med delvis improvisert musikk som har referanser både til tysk eksperimentell rock og tradisjonell folkemusikk fra Romania og land enda lengre øst.

Omag inneholder stort sett instrumentale biter og stykker med en varighet fra ett til syv minutter. I tillegg til det som allerede er nevnt er det her også likhetstrekk med ny psykedelisk wyrd folk og eksperimentell ambient elektronika (navn som VidnaObmana og Steve Roach). Innholdet flyter rundt som en fremmedartet magisk sirup av mumlende stemmer, antikke folkeinstrumenter, diffuse gitarer og elektronikk i baklengssløyfer. Den minste smak av dette vil ta vekk bevisstheten din og kaste deg inn i et parallelt skyggeunivers vanligvis bare synlig for sjamaner. Dette er mer lydcollage enn musikk, en kompromissløs utforskning av folkemusikk fra steinalderen på laptopen. Dette er en jordisk odyssé der bautastein erstatter monolittene. Den glatte overflaten er mørk og forbydende, her får du ikke noe informasjon om de psykedeliske barduntonene sånn uten videre. Det kan være vanskelig å høre innbyrdes forskjell på sporene.

Lollipop Shop har lenge spesialisert seg på Øst-Europeisk psych-folk med artister som Ole Lukkøye, Atman og Karpaty Magczne. I en slik sammenheng passer NU & Apa Neagra (NEI & Sort Vann) perfekt inn.

Omag er en utfordring for deg som liker vanskelig tilgjengelig musikk.