Vic Chesnutt
Victoria Williams
Kristin Hersh

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Sisters are doin' it for themselves.

Fire fremadstormende folkartister finner formen for felles framgang - fritt for fjolleri.

Voices On The Verge var egentlig ment å være en rullerende showcase for fremadstormende artister i Boston-området. Første kvinner ut var Beth Amsel, Jess Klein, Rose Polenzani og Erin McKeown. De samlet troppene for konserter i 1998, der de sammen framførte låter og tolket eget og hverandres materiale. Tonen ble såpass god at rullering og nye fjes ble uaktuelt; showcasen Voices On The Verge ble til bandet Voices On The Verge. Etter en del konserter i USA ble de sendt i studio i to uker, og opptak til Live In Philadelphia ble gjort foran et lite publikum to kvelder på rad.

Alle fire bak denne utgivelsen kan sies å ha røtter i folk- eller folkpop-musikken, og Voices On The Verge er ikke et unntak. Jess Klein med sin siste utgivelse Draw Them Near (2000) er den av artistene jeg har stiftet bekjentskap med tidligere. Alle har dog rukket å legge noen utgivelser bak seg på egen hånd, her kan nevnes av nyere dato; Beth Amsel med Kindling (2001), Rose Polenzani med Rose Polenzani (2001) og Erin McKeown med Distillation (2000). Bortsett fra enkelte variasjoner er alle hovedsakelig artister med folk- og singer/songwriter-profil, og kan gjerne sammenlignes med navn som Victoria Williams, Kirstin Hersh og Vic Chesnutt. Likte du støtteutgivelsene Sweet Relief I og II, så er Voices On The Verge noe for deg.

Selv om alle trakterer ulike instrumenter, er Live In Philadelphia en utgivelse som er sterkest sentrert om akustisk gitar og vokal/kor. Studiopublikummet høres ikke i det hele tatt, og ord som nedstrippet, intenst og kraftfull vokal er ord som streifer tankene når musikken skal beskrives. Etter god demokratisk fordelingsmodell er albumets sanger fordelt på tre fra hver artist, selv om alle bidrar på hverandres spor.

Dette er en utgivelse med jevnt høy kvalitet, men særlig sporene House You're Living In og slutten I'll Be Alright er de som treffer meg best. Begge låtene er enkle og vakre, og utstråler en lengtende ro i seg. Hele plata gir meg en sterk forventning om konserter som er personlige og direkte, så en konsert med Voices On The Verge ville jeg absolutt tatt med meg ved anledning. Voices On The Verge er ikke bare en live-act satt i funksjon, det er også samtidig en glimrende studioutgivelse i seg selv.