cover

Nocturnal Activity (Sleepwalking Remixed)

Rae & Christian

CD (2002) - !K7 / Grandcentral Records / Tuba

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Elektronisk

Stiler:
Club / Hip-Hop / Soul

Spor:
Not Just Anybody (Atjazz Flugelhorn Remix)
Vai Viver A Vida (Tom And Joyce 80's Funk Remix)
Ready To Roll (Bushy Remix)
Trailing In The Wake (Only Child Re-Tread)
Flashlight (Rae And Christian Cover)
Vai Viver A Vida (Truant's Little Witch Pass)
It Ain't Nothing Like (Nextmen Remix)
Let It Go (Groove Armada's Country House Remix)
Hold Us Down (Face Action Reggae Remix)
Salvation (Dual Control Remix)
Get A Life (Accoustic Version)

Referanser:
Soul II Soul
Massive Attack

Vis flere data

Se også:
Sleepwalking - Rae & Christian (2001)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Change a losing team!

Rae & Christian gjør en Kings Of Convenience, og lar remiksere omrokere hele Sleepwalking-skiva. Sprekere og mer interessant enn originalen.

Det er ikke noe bedre enn artister som tar til seg kritikk og gjør noe med det. Da Rae & Christian slapp albumet Sleepwalking i 2001, ble de møtt med kritikk for å ha levert et for tilbakelent album. Fansen forventet noe i nærheten av debuten, Northern Sulphuric Soul fra 1998, men fikk isteden et album med soundtrack-aktig stemningsmusikk. Nå, derimot, gjør Mark Rae og Steve Christian en Kings Of Convenience og inviterer andre artister til å remikse hele albumet og slenger på et par alternative versjoner av låter fra albumet. Resultatet er - som med Kings Of Convenience - et betydelig steg i riktig retning.

Som så mye annet godt som har preget dansegulvene de siste 10-årene, hører Rae & Christian hjemme i Manchester. De tilhører miljøet rundt plateselskapet Grand Central, hvor de slapp sine første utgivelser på midten av 1990-tallet. I tillegg til egne utgivelser har duoen remikset en rekke artister; hvor Moby, Lamb og David Gray rager høyest. Nå har de invitert andre remiksere til å ta en titt på deres eget materiale, og Sleepwalking har blitt transformert til Nocturnal Activity.

Der Sleepwalking var et steg i retning av mer tradisjonell instrumentering for Rae & Christian, har Nocturnal Activity et betydelig preg av elektronisk fiksfakseri. Fremdeles har låtene et sjelfullt preg, først og fremst levert gjennom en håndfull vokalister som gjester låtene. Kate Rogers er første kvinne ut på Not Just Anybody i en Flugelhorn Remix av Atjazz. Instrumenteringen gir låta et skittent 70-tallspreg, mens Rogers vokal minner sterkt om Saint Etiennes Sarah Cracknell og hennes valiuminduserte easy listening. Med brasilianske Tania Maria på Vai Viver A Vida forsvinner skylaget og fyrrige rytmer tar tak mens Marias vokal forfører oss hinsides. Låta er inkludert i to versjoner, hvor den andre, og lengre, versjonen fungerer best.

Det første glassklare høydepunktet er det Bushy som står for med en killer remiks av Ready To Roll. Originalversjonen fungerte også på dansegulvet, men med Bushy bak spakene er låta omformet til et fyrverkeri av funky bass og heftige rytmer. Det starter forsiktig, men når først rytmen tar tak er det ingen vei tilbake. Bushy viser ingen nåde og lar ikke en sjel være uberørt. Langt der bak i 1995 ble Rae & Christians første remiksjobb utført for den amerikanske hip-hop gruppa The Pharcyde. Når Sleepwalking skulle realiseres var det på tide å la gutta gjengjelde tjenesten, og The Pharcyde bidro på to av sporene. Begge låtene er inkludert her i remikser av The Nextmen og Groove Armada. To produsentpar som nyter meget høy anseelse, og som leverer gode omarbeidelser. Spesielt Nextmens remiks av It Ain't Nothing Like rokker langt ned i grunnvollene med et oldskool-preg som er friskere enn mye av dagens R'n'B-influerte hip-hop.

Gode gamle Bobby Womack dukker opp på to av låtene. Først på Wake Up Everybody hvor Rae & Christian selv tar seg av remiksen. Her er det selvsagt stemmen til Womack som er den store stjerna; old og graceful er stikkord for menn som holder koken etter fylte 60 år. Så også for Womack som fortsatt leverer følelsesfull vokal. Dette kommer først og fremst frem på den helakustiske versjonen av Get A Life som avslutter albumet. Selv om låta svekkes av en nokså uinteressant historie om telefonterror, er det likevel Womacks fremføring som bærer det hele i mål.

Moralen på soga må være; hvis tilbakemeldingen på skiva di er at du mangler fres og fyrrighet, ring sporenstreks opp noen av dine nærmeste remiksere og gi dem frie tøyler til å oppdatere lydbildet ditt. Fansen blir lykkelige for å få to album innen kort tid. Plateselskapet blir happy for å få to skiver å dytte ut i butikken til tilnærmingsvis prisen av ett album. Kritikerne ser seg nødt til å prise artistens mot og snarrådighet og hever artistens status et par hakk siden sist. En løsning som alle er fornøyde med og som flere burde benytte seg av.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Helldorado - Director's Cut

(Checkpoint Charlie)

Hemningslaus og morderisk debut frå ein løfterik Stavangerbande.

Flere:

Side Brok - Høge Brelle
Diverse artister - Hugen leikar så vide - Middelalderballader i Norge