cover

End Note

Enablers

CD (2004) - Neurot / Tuba

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Spoken word / Alternativ / Math Rock

Spor:
Glimpses, Audio: Driving Late
Pauly's Days in Cinema
And Last Night?
End Note
Joe
A Not So Pretty Sight In Steinbeck Country
Manly
The Record
George's Skies

Referanser:
Angels of Light
June of 44
Slint
Steve Von Till

Vis flere data

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)


Et alvorsord eller to

Poesi fra San Franciscos bakgater akkompagnert av alvorlige musikere.

Det er ikke mye av smilende allsang på End Note. Dette er en alvorlig plate, i sin helhet berettet av poeten Pete Simonelli. Hans sobre, stødige fortellerstemme er det sentrale element i San Franciscos Enablers. Med tre drevne SF-artister har End Notes blitt en plate som bringer moderne storbypoesi sammen med emo/math-rock

Simonellis historier backes av en kraftfull trio bestående av Joe Goldring (Out of Worship, Swans, Toiling Midgets), Kevin Thomson (Timco, Nice Strong Arm), begge på gitar, og eks-Tarnation/Broken Horse "Yuma" Joe Byrnes på trommer. De spiller på kanten av Louisville/Chicago-band som Slint, June of 44, Don Caballero, For Carnation og Rodan, vekslende mellom hardt og følsomt, lavt og høylydt. På enkelte spor viser denne kvartetten seg som en sugende enhet (Pauly's Days In Cinema), men stor sett sørger de for at Simonellis fortellinger blir understreket uten å anonymiseres, balanserende mellom det tilbaketrukne og det eksplosive. Simonelli har en stemme som holder en helt nøktern tone uavhengig av intensiteten i diktene sine, og det blir opp til trioen å understreke dette.

Pete Simonelli skriver prosadikt som i hovedsak har bakgrunn på vestkysten; "Steinbeck Country", Salinas, San Luis Rey, og særlig San Fransiscos brogete områder (som Castro og Mission District). Her møter vi skjebner på randen, som Pauly:
"He's stepping heavily, a humbled sort canting his course in random lines down Mission Street: a grave heat on."
George:
"George's hit code red again, a downright 2 and 8, holding a walking bellow like he was the mighty and distant purge of the Swatted Ball in old Warner Bros. cartoons: all mouth and jangling tongue, yawning toward the downtown skyline as designed by lung and carnal rage."
Joe, den indianske kjøkkenhjelpen: "Things're astir in the kitchen, constant with sibilant tides and the clatter of several wares plied at once."
Mellom mørke barer, stinne gater og vakre landskap flakker personene i Simonellis verden, omgitt av død, sprit, råskap, tomhet og faenskap.

Nå har det seg slik at etter noen runder i spilleren så mister End Note noe av evnen til å engasjere til fordypning. Historiene kan like gjerne leses i bokform, hvis man er spesielt interessert, musikken vokser ikke i nevneverdig grad. End Note er en særegen utgivelse, den lykkes å vise at "spoken word" kan være noe annet enn rabulister som Henry Rollins. Men det er nok ikke en plate man vil slite ut med det første, ei heller en gjenganger i samlingen.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Robert Plant & Alison Krauss - Raising Sand

(Rounder)

Hvem skulle trodd at dette umake paret skulle stå for en av årets utgivelser? Ikke jeg i hvert fall.

Flere:

Joe Henry - Tiny Voices
Funeral Diner - The Underdark