Dead Kennedys
Rancid
Drive-By Truckers

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

A triumphant introduction

Tom Gabel og hans band tar med seg folkpunken sin til London, og får en velfortjent varm velkomst i den britiske punkens fødeby.

Florida er en stat man vanligvis forbinder med sol, strender, Disneyworld, Miami, hageflamingoer, idyll og - ikke minst - pensjonister. Det man ofte glemmer er at Florida også var en av Sørstatene i sin tid, og at det faktisk også bor ungdommer, punkere og rockere der. Dette gjør bandet Against Me! en ærlig innsats for å minne oss på.

Kvartetten som nå har base i Gainesville er bygd opp rundt Tom Gabel, som på slutten av nittitallet begynte å skrive politisk venstreorienterte sanger som han framførte som trubadur i barer og kjellere i Florida. Etter hvert samlet han sammen et band, og selv om lyden ble mer punk-preget, forsvant ikke folk-stilen på sangene. Etter å ha gitt ut tre studioalbum, noen singler og en DVD, har de nå funnet tiden inne for å gi ut en liveplate. Resultatet er Americans Abroad!!! (treffende oppkalt etter en av deres låter), et liveopptak gjort i London i mars 2006.

Hva man ser i en liveplate varierer fra person til person. For en ihuga fan er det en mulighet til å høre favorittsangene i litt annerledes versjoner eller gjenoppleve en konsert man har vært på. Jeg ser imidlertid på liveplater mer som et godt alternativ til "best of-skiver", ettersom det å gi ut samleplate ofte (med rette) tolkes som kreativ tørke og spikeren i kista for bandet. Liveplater kan med andre ord være en god måte å bli kjent med nye band og få et inntrykk av musikken deres på uten å måtte kjøpe hele diskografien til bandet. Konsertformatet legger imidlertid en naturlig begrensning på variasjonen i lydbildet og uttrykket, men for punk og hardere rock passer det ofte bra, og Against Me! er intet unntak. Americans Abroad!!! er en god introduksjon til deres låtkatalog, med en låtliste på 16 sanger plukket ganske jevnt fra de tre studioalbumene.

Etter det litt unødvendige introsporet A Brief Yet Triumphant Introduction, starter konserten med From Her Lips to God's Ears (the Energizer), en drivende låt om og til Condoleezza Rice, med western-skranglete stil og et allsangvennlig refreng. Allsang-aspektet er egentlig en viktig del av Against Me! sin musikk, og nødvendigvis også denne konserten. Etter å ha varmet opp publikums struper med kauking av Condoleezza på den første låta, kjører de videre med Rice and Bread og brølevennlige Reinventing Axl Rose, og fortsetter med den ene fengende og snerrende låta etter den andre. Publikums sang og applaus høres på plata, men bare nok til at det skaper stemning, ikke så mye at det blir irriterende. Det høres ut som Against Me! er på hjemmebane selv om de er på et annet kontinent. Når sistesporet We Laugh at Danger and Break All the Rules toner ut, er det en fest som er over, der høydepunktene har vært låtene Miami, Problems, Americans Abroad, You Look Like I Need a Drink og Sink, Florida, Sink.

Det finnes et mylder av punkband som klarer å skape god stemning på en konsert, men de færreste spiller interessant nok musikk til at en liveplate blir spennende nok. Men så liker jeg egentlig ikke å kalle Against Me!'s musikk punk heller. Energien, og til tider tempoet, til punken er til stede, men heldigvis er sangene mye mer avanserte og spennende enn "vanlig" punk. Det er stor variasjon både mellom låtene og i de forskjellige partiene i sangene. For eksempel kommer countryballaden Sink, Florida, Sink som en velplassert pustepause midt i plata, før heseblesende You Look Like I Need a Drink tar tempoet opp igjen. Deres sanger er som nevnt ofte politiske protestsanger, som punk jo ofte er, men på et litt mer avansert og subtilt nivå enn den banale "Fuck Bush"-stilen som amerikansk punk ofte kjører. Tekstene står i fokus, og de kommer tydelig fram også på denne plata, takket være både produksjonen og låtarrangementene.

Apropos produksjonen er lyden ganske god på denne plata. Gitarene låter deilig skranglete, og kombinert med stilen på låtene gir det musikken et southern rock-preg som sender tankene til Drive-By Truckers (dog uten de evige gitarsoloene). Bassen og trommene driver godt, men holder seg i bakgrunnen, og vokalen kommer som nevnt tydelig fram og er midtpunktet i lydbildet. Jeg kunne imidlertid ønsket meg at Tom Gabel hadde brukt akustisk gitar på et par låter, for eksempel Sink, Florida, Sink, for å skape variasjon. Selv om intensiteten varierer, er så å si det den samme lyden på instrumentene hele veien, og det kan bli litt flatt når man hører albumet i sin helhet. Som sagt er dette dog et veldig vanlig problem med livealbum, og det kunne absolutt vært mye verre.

Som introduksjon til Against Me! sin verden fungerer denne plata godt. Både valget av låter og framføringen av dem er bra, og forsyne meg er låtene gode også. Variasjonen i lydbildet kunne vært bedre, men det er nå engang en liveplate, på godt og vondt.

Against Me! befester med denne plata sin posisjon som et av de mest spennende bandene på Fat Mikes punklabel Fat Wreck Chords, og viser at Florida har mer å by på enn Disney-suvenirer.