Motörhead
Supersuckers
New Bomb Turks

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Punkrock overdose

Så mye Zeke at man kan bli svimmel før Marky Felchtone og gjengen er halvveis.

Speedpunkerne Zeke (1993-2002) har valgt å ta farvel med sitt publikum ved å gi ut en samling uutgitte kutt og liveopptak, 34 i tallet med stort og smått. Bandet hentet inspirasjon fra punk og heavy metal, og ble kjent for sitt høye tempo og relativt korte låter. Da flere av spora er medley-pregede er nok realiteten at man kan høre over 40 ulike låter på denne utgivelsen!

De åtte studiolåtene er av slaget som river i fletta og andre steder. Dette er neppe overraskende for de med en viss kjennskap til denne gjengen. Zeke har alltid vært flinke til å rase avgårde på sin brutale og tøffe måte. Låter, eller melodier, er i blant noe av en mangelvare. I hvert fall om man er vant til å nynne til favorittmusikken sin. Likevel låter det fett. Disse fire kutta hadde fint kunnet stått på egenhånd som et minialbum. I blant annet King of Lynnwood og Malibu tør de senke tempoet til fordel for seig gjørmerock, og de låter vel så barske her.

Størstedelen av livekutta er hentet fra 2000 da Zeke varma opp for Pearl Jam og spilte på Dynamo-festivalen, samt gjorde andre konserter. Livedelen åpner med en meget rask cover av Deep Purples Highway Star. Deretter freser det av gårde i vanlig tempo. Man rekker ikke å trekke pusten mellom låtene eller å hente seg inn. Det går i kjente og ukjente låter i en salig blanding. Tittlene alene gir en viss pekepinn på hva man kan vente seg. Fuck All Night, Wanna Fuck og Don't Give a Fuck vitner ikke akkurat om beskjedenhet.

Stort sett er kvaliteten ganske god, men på de mer grøtete kutta blir det litt vanskeligere å glede seg. Zeke har mange korte låter, men denne skiva kan ha et preg av overdose. Den kan nok både funke for etablerte fans og de som trenger en introduksjon til bandet. Begge kategorier kan kanskje føle at dette er vel mye materiale å ta innover seg. På slutten får man flere låter i ett spor som er hentet fra tidlige opptredener, og det låter ganske så råttent og slitsomt.

Live & Uncencored er en stor godtepose for de som har fått ståpels av studioalbuma. Sjøl om man kanskje ikke klarer å svelge unna alt på en gang finnes det mye tøft her. Leter man litt finner man en og annen perle også. Uansett lukter det brent gummi og varm asfalt hele veien.

Rosanne Cash - Black Cadillac

(Capitol)

Ei dotter minnast og tar farvel, med velfunderte ord og sterke tonar.