The Virgin Suicides [Soundtrack] - Air (2000)
10000 Hz Legend - Air (2001)
Love 2 - Air (2009)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Ceci n'est pas une pipe

Plateselskapet skal ha det til at Air har levert en blåkopi av Moon Safari med sitt nye album. Det er jug!

Det har gått tre år siden jorden sist fikk besøk av Air med 10.000 Hz Legend. Den gang var forventningene skyhøye og det var mange cafégjengere som lot seg friste til innkjøp med forhåpning om å få en ny dose Moon Safari. Air innfridde aldri forventningene, og selv om det ikke var de manglende referansene til forgjengeren som skuffet undertegnede, så var det likevel forlokkende å motta Talkie Walkie med lovnader om at duoen var tilbake i Moon Safari-landskapet.

Talkie Walkie åpner korrekt nok med et knippe låter som ligger nært opptil de fløyelsmyke melodiene på Moon Safari. Venus og første singel Cherry Blossom Girl har mange av de kvalitetene som gjorde Air til et husholdningsnavn mot slutten av 90-tallet. Men å påstå at chevren er tilbake i manesjen med et album som er i nærheten av kvalitetene til Moon Safari, det får stå på plateselskapets regning. Denne nyskapningen byr tidvis på hyggelige øyeblikk, men mangler slagkraften Moon Safari serverte i form av popperlene All I Need, Kelly, Watch The Stars, You Make It Easy og Sexy Boy.

Den mest åpenbare likheten mellom de to utgivelsene finner jeg i at begge representerer et helhetlig uttrykk. Der 10.000 Hz Legend strevde i flere retninger, byr Talkie Walkie på en homogen lytteropplevelse uten overraskelser underveis. Lydbildet er snilt og domineres av tangenter og gitar som tidvis suppleres med elektronikk og vokal. Gutta står selv for mesteparten av vokalen, som i seg selv er et steg bort fra tidligere utgivelser hvor Beth Hirsch og Beck har vært markante bidragsytere bak mikrofonen. Det grelleste eksemplet på froskenes vokalpresentasjoner kan bevitnes på den irriterende Surfing On A Rocket.

Det er Nigel Godrich som har sittet bak produsentspakene denne gangen. Tatt i betraktning at produsent-CVen til Godrich inkluderer Radiohead, Beck og Travis skulle man tro at mannen ville sette sitt stempel på utgivelsen, men mine ører greier ikke å fange opp noe i lydbildet som tyder på at baguettene har hatt besøk i studio. Talkie Walkie er og blir erketypisk Air, med de fordeler og ulemper som det medfører. Ja visst, albumet er krydret med søte popmelodier fra start til mål. Men tror du det serveres noe nytt underveis? Ikke en sjanse i havet. Avslutningen byr på reneste Kraftwerk-hommagen i form av Biological og den melankolske Alone In Kyoto. Hyggelig nok, men jeg hører heller på den originale bratwürsten fra '77.

De som har ventet på Moon Safari II siden 1998 har endelig fått sin etterlengtede oppfølger, og er nok strålende fornøyd med låter som Venus, Universal Traveler og Cherry Blossom Girl. Vi som hadde forhåpninger om at Air skulle videreføre de franske fargenes ære i malstrømmen fra 90-tallet, må nok gå i oss selv og til slutt innse at gåsehuden fra All I Need ikke lar seg gjenskape.