Äppelträd

Biosphere
Boards of Canada

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Kjølig minimalisme og spennende elektronikk.

Beatservice serverer en knallgod samler for de stille timer!

Jeg innrømmer like godt først som sist at jeg er blant dem som i mange år fornektet elektronisk musikk som samlebåndsprodusert, likelydende listemusikk med det ene mål for øyet å tilfredsstille dansefoten. Akk, så feil man kan ta. Da jeg først oppdaget oasen av balsam for ørene som faktisk eksisterer, var det verken labelene WARP eller MEGO som fikk meg omvendt, det var det norske selskapet Beatservice Records.

Beatservice Records har eksistert som selskap siden 1994, da Vidar Hanssen, mangeårig entusiast og ildsjel for norsk elektronisk musikk, gav ut samleplaten TOS.Cd - Tromsø Techno 1994 for å markere 10-årsjubileet til radioshowet Beatservice Radio. Platen banet vei for Tromsøbølgen og nye utgivelser i årene som fulgte. Siden har band som Xploding Plastix, Information og Aedena Cycle dukket opp i stallen.

Arctic Circles 3 er tredje samleskive fra Beatservice. Som vanlig er det musikk av det mer ambiente slaget, men med mer innslag av chillout og cafésound enn tidligere. I tillegg til Beatservice-artister, dukker blant andre Kim Hiorthøy og Mind Over MIDI opp for å illustrere bredden innen kontemporær, norsk elektronisk musikk.

Beatservice har lenge hatt en høy stjerne i undergrunnsmiljøene for elektronisk musikk. Mye av denne statusen skyldes den eksperimentelle tilnærmingen og det etter hvert så kjente Tromsøsoundet, et lydbilde preget av kjølige, repetitive temaer og rolige ambienttoner. Dette er også et kjennetegn for denne utgivelsen, selv om den - naturlig nok - spriker i mange retninger. Platen har kutt av ikke mindre enn 16 ulike artister, og det sier seg selv at det må bli variert lyd av slikt.

Denne samleren starter med et kutt av Norges nye tusenkunstner innen musikk, Ulf Nygaard aka Ulph, og hans nyeste prosjekt Flunk (Indian Rope Trick). Anslaget gir preg av Palace of Pleasure og deres svært så funky rytmer, noe som blir vel balansert av Anja Øyen Vistners kjølige, til tider Björkaktige, vokal. Stemningen er lagt an, og det på en god måte. Her skal det slentres rolig avgårde fra kutt 1 til 16. Norges nye odelsgutter innen elektronisk musikk, Röyksopp, tar over med den rolige A Quiet Life, milelangt unna den mer anmassende Eple som har herjet inn- og utland i et halvt års tid. MTV-favorittene disker opp med flotte retrostrykere og funkbass i en filmmusikkinspirert låt med et svært så fengende hovedtema. Flotte samples i perfekt harmoni med computergenererte og organisk skapte ulyder.

Med disse to som åpnere er listen lagt for resten av platen, en list den helt klart hever seg over. Siden går det slag i slag med artister som Debris (Instant), Slowpho (Souvenir) og Kolar Goi (Temt), før det hele beveger seg over i den mer eksperimentelle delen av elektonikaen med acts som Svalastog (Land) og Mind Over MIDI (The Kid On Third).

Låtvalgene på denne platen er kuratert på en helt ypperlig måte. Her finner du publikumspleasere som Flunk og Röyksopp tidlig på platen, mens de mer krevende kuttene fra eksempelvis Mind Over MIDI og Svalastog er klokelig plassert lenger ned på spillelisten. Når i tillegg Kim Hiorthøys låt Äppleträd er valgt ut som siste spor, slår det meg at dette ikke er tilfeldig.

Vidar Hanssen har tydelig gjort det til sin misjon å spre elektronisk kvalitetsmusikk ut til folket, og ved å samle låtene i den rekkefølgen han her har gjort er han farlig nær en aldri så liten genistrek innen programmering. De aller fleste vil nok aldri ha funnet på å sjekke ut artister som Mind Over MIDI eller Information, men Hanssens kløkt lokker dem inn i ukjent farvann, og det er intet annet enn en gevinst. De virkelig spennende og til dels nyskapende kuttene på denne platen finner du nemlig i disse artistenes selskap. Svalastog, som forøvrig er aktuell med remiksplate av Spunklåter på Rune Grammofon, utviser stor eleganse med sin lek med metronom og minimalisme. Kuttet Land har deilige undervannsekkolyder og vispende symbaler som hvisker avgårde etter en streng rytme. Legg så til litt tundravind og repeterende motiver som fører tankene hen til tidlig techno. Øresnacks, som amerikanerne fritt oversatt sier.

Den elektroniske musikkens nære slektskap med samtidsmusikk blir ytterligere understreket på Informations remix av After a Severe Fire, og det er vel nettopp dette i fellesskap med de innyndende og avslappende lydmaleriene som gjør nettopp denne musikformen så interessant. Mens britene har sine cut-up- og drill'n'bass-helter som Squarepusher og Aphex Twin, står nordmennene trygt på sin egenart med arktisk kulde og kjølige minimalisme.

Ved å gi denne platen en god time kjøper du deg god sjelefred. Og det kan vel saktens menneskene trenge i disse turbulente tider?

Side Brok - Høge Brelle

(pinaDgreit)