Melody A.M. - Röyksopp (2001)
Junior - Röyksopp (2009)
Senior - Röyksopp (2010)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Sophtmore

Röyksopp har brukt fire år på å kopiere seg selv og gudfedrene i Kraftwerk. Jeg tviler på om massene vil la seg begeistre.

”Det vanskelige andrealbumet” er en av populærmusikkens største, og oftest brukte, klisjeer. Jeg skal ikke dvele for lenge ved dette enkle poenget angående Röyksopps seneste langspiller, men for meg virker det som ”vanskelig” har blitt kloss opp til ”umulig” for de to kumpanene fra Tromsø. De kan hevde, med nordnorsk stahet, at de ikke har følt presset fra suksessen til debutalbumet, men det er klart at alle de involverte, fra plateselskap og management til gutta sjøl, ønsker sterkt at The Understanding skal utvikle seg til noe i nærheten av popmirakelet som var Melody AM.

For min del var ikke Melody AM en stor åpenbaring - jeg har hele veien vært mer imponert over hva Torbjørn Brundtland greide å skape under navnet Those Norwegians og sammen med Svein Berge som Aedena Cycle. Likevel er det med en viss forventning jeg lar The Understanding angripe avspilleren - det kan jo åpenbare seg en ny Eple eller Remind Me. Den mollbefengte introen til første låt, Triumphant, kaster mine forhåpninger på havet, og jeg må tvinge meg selv til ikke å skippe til neste spor. Pianoloopen ruller og går, mens flere elektroniske elementer klistres på, slik at det til slutt blir en nærmest fullkommen blåkopi av Kraftwerk anno Trans-Europe Express. Det er verken overraskende eller nyskapende - det er rett og slett kjedelig.

Første singel, Only This Moment, er neste spor ut og uttrykket letter noe. Dette er kjent farevann for de som trykket Erlend Øye-låtene fra forrige korsvei til sitt bryst. Gutta selv står for deler av den effektfulle vokalen, mens det er Kate Havnevik som redder sporet fra å gå til grunne. Det er flinkt, og det er snilt, og til en viss grad fengende, men redningen for norsk popmusikk er det ei. Personlig har jeg mye mer sans for en låt som 49 Percent, hvor gutta får skikkelig vokalhjelp fra Chelonis R. Jones og låta består av mer enn luftige programmeringer. Röyksopp beskriver selv låta som en hommage til Prince og hans versjon av psykedelia på Paisley Park. Uttrykket er ikke like eklektisk, men det er nær prinsens hang til fengende melodier, og utgjør et soleklart høydepunkt på albumet.

Melody AM kom til rett tid, og brakte med seg noen musikalske elementer som allmuen ikke var kjent med i 2001. The Understanding kommer fire år senere og en underskog av kopister har vokst frem i Norge, og selv om de færreste artistene har befestet seg i menig manns bevissthet, er det hevet over tvil at Röyksopps kjølige, elektroniske pop ikke høres like fersk og spennende ut i 2005. Albumet er bedre enn mye annen norsk pop og elektronika, men Röksopp er langt fra enerådende på det norske platemarkedet. En grei låt, som Follow My Ruin, kunne likegodt kommet fra norske åndsfrender i Fenomenon, Elektrofant, Annie, Ralph Myerz, Athome Project, Flunk, Ugress eller Cinque Cento. Mitt poeng er ikke å navnedroppe, det er å understreke at Röyksopp ikke leverer noe unikt med The Understanding - snarere tvert i mot.

Når Beautiful Day Without You strømmer fra avspilleren er det som å ha besøk av Air, og mitt inntrykk av at Röyksopp denne gangen er bondefanget av sitt eget begrensede musikalske uttrykk bare forsterkes. I mitt hode befinner Air seg i den samme situasjonen som Röyksopp, og selv om de har gjort desperate forsøk på å bryte ut, som på den (i mine ører) mislykkede 10.000 Hz Legend (2001), har de til slutt måttet ta til takke med et selvrefererende uttrykk på sin seneste langspiller Talkie Walkie (2004). Röyksopp forfekter å ha levert et annerledes album, men The Understanding er i grunn kun en mild videreutvikling av de musikalske idéene som ble introdusert på debuten. Det hadde kanskje vært en ærlig sak å innrømme.

Brundtland og Berge leverer elektronisk chillout ispedd referanser til dagens popmusikk ved å la vokal spille en viktig rolle på utvalgte låter. Referanserammen strekker seg tilbake til Kraftwerks virkelig banebrytende elektroniske arbeider på midten av 70-tallet, og kultiverer, og til en viss grad oppdaterer, uttrykket tilpasset dagens smak. Mer er det ikke. At det hele har en dypere mening, som Berge insisterer, er kun et markedsføringstriks, eventuelt en tvangstanke som holder discorytmene fra Kaminzky Park i trygg forvaring.

Arthur's Landing - Arthur's Landing

(Strut)

Arthur Russells venner viser med denne samleren hans enorme musikalske nedslagsfelt.