A Blessing and a Curse - Drive-By Truckers (2006)
Brighter Than Creation's Dark - Drive-By Truckers (2008)

(7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7)

Ikke én dårlig låt!

En plate av den ubetalelige sorten, som blir bedre og bedre for hver gang du hører den.

Før du begynner å riste på hodet: Finn et band som har gitt ut fire fabelaktige album på rad.

Rolling Stones? Beatles? Ja da, og det finnes selvsagt flere. Hva med fire fabelaktige på rad de siste 10 årene? Nei, nettopp. Verdens beste band akkurat nå heter Drive-By Truckers, og de fire platene heter "Pizza deliverance" (1999), "Southern rock opera" (2001), "Decoration day" (2003) og "The dirty south". Alle er bunnsolide album med minimum tre-fire enorme låter. I tillegg til debuten "Gangstabilly" har bandet også gitt ut den superbe liveplata "Alabama Ass Whuppin'" som oppsummerer Drive-By Truckers v.1.

Med "Southern rock opera" inntraff nemlig et paradigmeskifte.

Låtskriverne Patterson Hood og Mike Cooley satte fokus på sine egne røtter og endte opp med et dobbeltalbum som løselig baserer seg på historien om Lynyrd Skynyrd. Det oser sjel, sørstatsmannens sjel, av "Southern rock opera" og etterfølgerne "Decoration day" og "The dirty south". Deler av sistnevnte er attpåtil spilt inn i legendariske Muscle Shoals - i samme studio som southern soul-klassikere som "Sweet soul music" og "When a man loves a woman" ble unnfanget. Drive-By Truckers opererer likevel et godt stykke unna Arthur Conley og Percy Sledge. Tre gitarer, bass og trommer utgjør midlene for sjelfull sørstats-/countryrock som automatisk driver tankene i retning Lynyrd Skynyrds "three guitar attack"-fremtoning.

"The Dirty South" er en plate av den ubetalelige sorten, som blir bedre og bedre for hver gang du hører den.

Tre låtskrivere i verdensklasse, alle med en sterk og stolt sørstatssjel, fører til en variasjon du knapt legger merke til før låtene setter seg skikkelig, men som du garantert ville ha savnet hvis den ikke var der. (En liten avstikker: Den tredje låtskriveren heter Jason Isbell, er noen år yngre enn resten av bandet, ble med i Drive-By Truckers før "Decoration Day" og til den plata skrev han - verken mer eller mindre - dette millenniumets beste låt. Ikke rart de ville ha han med. Hør "Outfit", og du skjønner hva jeg mener.)

Bandets tekster er som vanlig på et hinsides bra nivå. Fascinerende historier fortelles ujålete og nøkternt, men inntrykket en sitter igjen med etter å ha hørt "Puttin' people on the moon" er fortellerens kjærlighet for Mary Alice, sviket, maktesløsheten og stoltheten. En husker kanskje ikke alle detaljene om racerbilene i "Daddy's cup", men guttens respekt og kjærlighet for faren er den samme som Guy Clark så fabelaktig skildrer i "Randall knife" og som de fleste av oss kan kjenne igjen i lignende historier fra vår egen oppvekst. En mann av den gamle skolen forteller om sine følelser, og ja, det kan være vel så vondt/fint å høre som sutrende middelklassegutter som forsøker å overgå hverandre i å utlevere seg selv og følelsene sine.

Albumet kan ikke skilte med én dårlig låt. Relativt lite fyllstoff er det også, på tross av platas lengde (70 minutter). Over halvparten av albumet består av låter som alle kan betegnes som høydepunkter, med "Puttin' people on the moon" og "Carl Perkins' cadillac" som de mest umiddelbare. På nyåret kommer soloplate fra "vidunderbarnet" Isbell.

I mellomtida - unn deg denne.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på pstereo.no,
der den fikk karakteren 9/10