Junior Parker
Bobby Rush

Master of the Game - Jackie Payne/Steve Edmondson Band (2006)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Sommerlig soulblues

Partnerne Edmondson og Payne leverer nok et helsolid album, men det blir litt for produsert til virkelig å røske tak i sjela.

Etter at de kom på Delta Groove Productions har Jackie Payne og Steve Edmondson fått en ny vår. De turnerer jevnt og trutt på amerikanske klubber og festivaler med sin slepne blanding av soul og blues. Payne er en klassisk blues- og soulvokalist med flere tiårs erfaring, mens Edmondson er selve inkarnasjonen av allsidighet. Han filer følsom blues med like stor selvfølgelighet som funky soul og deep soul. Bak seg har de to et samspilt band, som blant annet teller Johnny Otis' sønn Nick Otis på trommer.

Selv synes jeg Payne er en bedre bluesvokalist enn soul-formidler. Han har en ru stemme som egner seg perfekt til låter som Mother-In-Law Blues og I Got a Mind to Go to Chicago. Det oser autoritet og erfaring, og han leverer på en måte som går utenpå de fleste innen faget i dag. I denne type låter får han også svært god hjelp av Edmondson som nok trives bedre med blues enn soul. Da får han hvert fall muligheten til å strekke litt mer på vingene. I Got a Mind to Go to Chicago profiterer også på briljant munnspill av label-kompis Mitch Kashmar.

De mer soula sakene er ikke dårlig på noen måte, og låter som Can I Hit It Again og No Money, No Honey sitter tett og fint. Men jeg er ikke noen stor fan av funky chitlin-circuit soul, som det er en del av på Overnight Sensation. Da liker jeg bedre de mer vintage soul-sakene, som Take a Chance on Me, Your Good Thing og Midnight Friend, der Payne viser at han også takler mer følsomt låtmateriale og ikke drar på like mye med den enorme stemmen sin. Viktige ingredienser i denne type låter er også blåserne som gjør en kjempejobb på hele plata.

Verdt å nevne er også tekstene idet mange av låtene er skrevet av duoen selv. Jeg antar at det er Payne som skriver tekster i sjangertro hjerte-smerte leie, og det låter rett og slett klassisk. Bag Full of Doorknobs er et eksempel på en original vri på et klassisk tema, der Payne synger om sin kjære som skifter lås hver gang han er bortreist. Likevel må det sies at Isaac Hayes' Your Good Thing kanskje er platas beste tekst, om kjærleik som er i ferd med å dø ut på grunn av ubesvarte anrop.

Overnight Sensation er kvalitet tvers igjennom og er såpass nyansert at de fleste bluesfans bør finne noe å like. Det er også tilløp til ståpels i flere av låtene, spesielt bluesmaterialet. Dette er lyden av et hardtarbeidende band bestående av veteraner som neppe går av scenen før publikum svetter og danser. Noen klassisk plate er det imidlertid ikke – til det er mangelen på originalitet og smittende energi for stor.

Det hadde vært gøy å høre bandet i en mer upolert setting med fokus på mer bluesa materiale.