David Bowie
The Strokes
Interpol

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Av Madrassen

Spennende, original og akkurat passe arrogant debut fra nok en New York-sammensetning som ligner på alle de rette banda.

New York er stedet igjen, bandet heter The A.M. og består av Michael Tighe, Parker Kindred og Andrew Wyatt. Denne gitarbaserte trioen er nok ikke helt fremmed for gamle helter fra New York som Television eller The Velvet Underground. David Bowie dukker også opp som en naturlig inspirasjonskilde. Så uten å ligne for mye på flere av de gjennomslagskraftige, populærkulturelle artistkonstellasjonene fra New York, virker det som inspirasjonskildene i alle fall er hentet fra de riktige stedene med tanke på disse.

Debuten til The A.M. ligner en god del på The Strokes, kanskje mest på grunn av gitarer som er like laidback som de er effektive, og ikke minst Kindreds konstante og svært presise trommearbeid. Det er likevel en ting som skiller dem kraftig fra hverandre; The A.M. har skrudd ned tempoet til omtrent halvparten av det normale. Tempomessig, og med tanke på betydningen av bandnavnet, har dette blitt en vellykket operasjon. Skiva og bandnavnet representerer de sene nattetimer og de første timene av den neste dagen (eventuelt som huskeregelen "av madrassen" som man lærte på skolen), noe som kler The A.M. perfekt. Vi snakker ikke konstante temposkifter à la stjerneskuddet Franz Ferdinand, men en konstant tilbakelent og nesten på grensen til arrogant holdning.

Changeling åpner debuten på svært forsiktig, men lovende vis. Vokalist Tighe høres ut som han elsker med stemmen sin når han synger; vokalen ender opp som halvt hviskende og dermed også veldig intens. Dette fungerer skammelig bra på en låt som It's Not For Me og etterfølgende Spellbound. Også Deep City Diver står klart frem som et høydepunkt, med strykere og handclaps i herlig samspill. Det er nesten som Stayin' Alive har fått en lillebror som foretrekker Television foran Bee Gees. I tillegg til Deep City Diver, har The A.M. laget tilstrekkelig med catchy låter til at vi kan snakke hitpotensiale. Her vil jeg spesielt trekke fram If I Was The Sheriff og There Is A Time. Avslutteren er strategisk riktig plassert, nydelige Colors Are Beginning To Deepen.

Oppsummert er dette en debut som viser et band som både kan og vil, men som ikke riktig enda har fått ut sitt fulle potensiale. Da mener jeg spesielt på låtskriversiden, hvor de viser en tidvis enestående teft, men et par glipper gjør det litt ujevnt. Skiva er original, hovedsakelig på grunn av sitt konstante, men effektive halvtempo. At Tighe var venn av Jeff Buckley og deltok blant annet på hans klassiker, Grace, er det ikke veldig mye som tyder på musikalsk sett. Likheter er vanskelig å spore her, så jeg lar ytterligere sammenligninger i den gården stoppe her.

Uansett, liker du The Strokes, Interpol og lignende band, men ikke er ute etter kopier, er The A.M. et godt alternativ. Den selvtitulerte debuten er full av godsaker et debutalbum sjeldent er forunt. Og selv om The A.M. kan virke småarrogant, er de ikke mer arrogante enn det de strengt tatt kan ta seg råd til å være.