Kriminella Gitarer
Babylon Blues
Garbochock

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

En av de store

Det er flere helter fra Sveriges første punkgenerasjon enn Thåström.

Han er en av de "glemte" heltene og påvirket en hel generasjon. Store ord, men graves det litt tilbake i fortiden, så dukker navnet Stry Terrarie (Anders Sjöholm) opp mange plasser. Her i Norge er han nok mest kjent som et bandmedlem av en sen utgave av Ebba Grön og en tidlig utgave av Imperiet.

Men det er så mye mer enn det. MNW presenterer gjennom sin Klassikerserie denne dobbelsamlingen med låter fra hele hans karriere, i hvert fall frem til 1991. Som så mange andre ble Stry frelst gjennom å beskue Sex Pistols. Vi skriver London 1976. Galskapen og energien gjenskapte, den gang Anders Sjöholm (hans dåpsnavn), i sitt nye band, Kriminella Gitarer. Bandet skulle gi ut et par singler i sin levetid og herunder også Sveriges første punksingel Vårdad Klädsel (utgitt tidlig 1978). Det er dermed hardtslående og aggressiv punk som åpner samlingen. Så ble Kriminellga Gitarer historie, og Besökerna ble stiftet. Sistnevntes levetid ble også kortvarig og Garbochock så lyset. Begge bandene hadde vitaliteten til punken, men langt dystrere lydbilde. Spesielt høres det på Tågbangården som er postpunk – Joy Division inspirert.

Låten er en demo-innspilling, og det er flere demoer hentet fra Strys tidligere karierre gjennom første CDen. Dette gir samlingen et glimrende bilde av Stry's historie både på vinyl og fra øvingslokalet. Samt er det hentet fra både a- og b-sider fra singler som ikke er å finne på noen av studioalbumene.

Fra Garbochock i Sør-Sverige oppløsning ble Stry headhuntet av Thåström til Ebba Grön. "Stry är den enda svenska artist som kommer nära genialitet" har Thåström sagt. Da Ebba Grön var i ferd med å rakne tok Stry og Thåström, og dannet prosjektet Rymdimperiet. En ny saga var i ferd med å skrives. Totalt tre Rymdimperiet låter er med på samlingen og det er lekende, flott og Stry stråler. Ofte tenkes det på Thåström når Rymdimperiet nevnes, men det er muligens mer Strys prosjekt. Av de totalt åtte låtene som ble gitt ut som prosjektet Rymdimperiet så er hele sju signert Stry og kun én Thåström. Fra prosjektarbeidet ble Imperiet dannet. Ingen av Strys låter i tiden med Imperiet er inkludert på samlingen. Det er helt OK, da Imperiet har sine egne samlinger.

Stry flyttet hjem til Malmö igjen. Stockholm-livet ble for krevende og Babylon Blues inntrer arenaen. Resten av samlingen tar for seg hans periode fra 1985 til soloskiva fra 1991. Første Babylon-låt er Kickar – her i en demoversjon. Både Babylon Blues og Imperiet ga ut denne i egne studioversjoner. På demoen er låta upolert og barbarisk, og fortjener klassikerstatus. Minnene går tilbake da jeg selv så Babylon Blues på Sardine's, Oslo der vi som stod foran scenen ble tatt opp på scenen og ble korgutter. Et uforglemmelig minne!

Så blir det på resten av samlingen preget av studioinnspillingene fra Babylon Blues' tre album/singler, samt fra Strys første soloalbum. Det holder like høy kvalitet som Imperiets karierre, ikke så eksperimentell som Thåström skulle bli utover 80-tallet, men med gode tekster og flotte melodier. Flotte sanger som Gunga Bergets Topp, Jesus eller Djävulen og En Osalig Sång høres like bra ut i dag. Lyden høres dessverre litt 80-talls ut på de siste låtene, men melodienes prakthet overdøver den ekle trommelyden.

Stry er fortsatt en glemt helt. Med denne flotte samlingen får jeg og vennene til "geniet" håpe at flere oppdager hans vidunderlige musikalske verden.