David Bowie
Nine Inch Nails
Kraftwerk

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Beware of the Numanoids!

Denne merkelige lille mannen har inspirert flere enn du tror.

Hva som har fått Beggars Banquet til å gi ut en komplett Gary Numan konsert fra 1979 på CD i dag har jeg ingen anelse om. Men de fortjener all honnør for å gjøre det! Gary Numan, ja; denne merkelige lille mannen som har inspirert flere enn du tror, er hjernen bak en rekke fantastisk gode låter. At artister som Nine Inch Nails, Fear Factory, Marilyn Manson og til og med Foo Fighters har spilt inn coverversjoner av låtene hans, sier jo sitt. Det er umulig å høre på komposisjonene hans fra sent 70-tall uten å bli imponert over hvor tidlig ute han var med ting. Han har elementer som fører tankene til Kraftwerk på sitt mest popinspirerte stadium, samt tidlig 80-talls synthpop som Depeche Mode, Visage, Ultravox med flere. Likevel blir ikke Gary Numans materiale like syntetisk som hos nevnte band.

Synthelementene kombineres nemlig med en slags new wave/gothrock hybrid. Forestill deg Kraftwerk i samarbeid med Joy Division samt en vokalist som absolutt både i innstilling og fremførelse kan minne om David Bowie. Ergo kan vi begynne å snakke om en av industrirockens store forfedre. Numans udødelige hits som Cars, Are Friends Electric?, Metal eller Down In The Park har nok de fleste liggende et eller annet sted i bakhodet, selv om jeg har inntrykk av at de færreste har fått med seg hvem det er som faktisk er utøveren.

Saken er jo den at Numan har vært aktiv og regelmessig gitt ut album de siste 25 årene. Fra starten i 1978 under navnet Tubeway Army, til store solo verdensturneer (som blant annet konserten på dette albumet er hentet fra), via et mer rent poputtrykk på 80-tallet, før han fant tilbake til røttene sine igjen og kombinerte sitt tidligste uttrykk med 90-tallets industrirock. En spennende artist, med andre ord, som dessverre altfor få kjenner til.

Denne doble liveplata er nok ikke det lureste stedet å begynne hvis man ikke allerede har noen Numan skiver i samlingen. Men for alle Numanoids der ute er dette et pliktkjøp! Lydkvaliteten er selvfølgelig ikke helt up-to-date, men det skal den da selvfølgelig heller ikke være. Dette låter ærlig, det låter 1979, og det låter vanvittig bra!