Government Commissions: BBC Sessions 1996-2003 - Mogwai (2005)
Mr Beast - Mogwai (2006)
Zidane: A 21st Century Portrait - Mogwai (2006)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Mogspeed! Your slack emperor

Mogwai slipper løs sin fjerde foreteelse innen glam-heavy postrock.

Mogwai er selve prototypen på glam-heavy-post-rock, kjent for lange ruvende instrumentaler i moderate tempos med få akkorder, men derimot med en utpreget stor bruk av dynamikk. Dette lyktes de best med på debuten Mogwai Young Team (utgitt på Chemikal Underground, 1997), selv om 2001s Rock Action var et kurant nok album med gjesteopptredener av David Pajo (Papa M, Aerial M, Zwan og ex-Tortoise) og Gruff Rhyff fra Super Furry Animals

Mogwais fjerde album byr ikke på noen store overraskelser. I forhold til forgjengeren Rock Action er kanskje bruken av unødvendig staffasje enda mer innskrenket - her dominerer de mange gitarer overlegent over elektronikk og lydeffekter i langsomme instrumentalspor som er rikere på stemninger enn melodier. Mogwai skriver altså sjelden tekster, de har nok med å finne på tøysete nonsens-titler etterhvert som de jammer låtene i form.

Hunted By a Freak åpner plata som et lydmessig oppdatert outtake fra Houses of the Holy. Moses? I Amn't starter med elektronikk svært nær Boards of Canada, men suppleres snart av sørgmodig Godspeed You Black Emperor!-cello og mer Mogwai-spesifikk fjern gitarstøy. I grunnen har mange av sporene en del likheter med Godspeed og Labradford (eksempelvis Boring Machines Disturbs Sleep og Stop Coming to My House), men I Know You Are But What Am I? ledes av en pianomelodi som kunne ha vært rappa fra brødrene Eno. Det blir nesten spennende når Mogwai forsøker å endre sine musikalske vaner/uvaner på denne måten! Imidlertid kommer det største høydepunktet når Mogwai durer i vei slik vi er vant til, Ratts of the Capital er en over 8 minutter lang eksersis i volumiøs og glitrende post-space rock som kan måle seg med gruppas beste tidligere arbeider.

Det lyder altså mektig og noen steder riktig storslagent. Mogwai lager musikk for storflyplasser som ikke venter passasjerfly eller zeppelinere inn for landing, men derimot en heliumsfylt dampveivals fra Glasgow. Der inne sitter Mogwai i oransje kjeledresser og spiller halvengasjert sin mektige og langsomme vanerock med enda bedre tid enn veivesenet. Dette blir litt for fattig på hendelser og ideer til at plata havner helt i toppsjiktet. Stemninga i musikken kan knapt kalles dyster, den er mer reflekterende og nostalgisk, ofte på grensen til det hyggelige. Mogwai har dermed laget fin musikk for halvslappe sommerdager i en park der det er lite å se på og man i stedet henfaller til en kald pils i halvskyggen under et tre kun i selskap med en bærbar CD-spiller som står på repeat.